Debatt. Att skip-stopen skippar Tullinge är fel, det har M i Botkyrka framfört till trafiklandstingsrådet, skriver Jimmy Baker (M). Foto: Sara Ringström

DEBATT. M i Botkyrka: Fel att tågen skippar Tullinge

När det gäller förslaget ”skip-stops” och att Tullinge föreslås bli en av stationerna som vissa tåg ska hoppa över så är det vår syn att alla tåg borde stanna i Tullinge, skriver Jimmy Baker (M).

  • Publicerad 13:15, 22 sep 2017

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Salems kommun, som befolkningsmässigt är mindre (och har färre pendeltågsresenärer) än Tullinge, föreslås undantas från skip-stops, vilket vi anser är en felaktig prioritering. Frågan är dock inte slutligt avgjord ännu.

Det är också den synen vi fört fram i våra direkta samtal med ansvarigt trafiklandstingsråd. 

Socialdemokraterna har vidare godkänt att Trafikverket ska prioritera 30 miljoner kronor till att bygga en cykelbana mellan Tullinge C och Skyttbrinks industriområde.

Vi moderater vill också se att cykelförbindelsen mellan Tumba och Tullinge förbättras, men vi anser att en ny pendeltågsuppgång i Tullinge bör prioriteras högre. Pendeltågsuppgången berör många gånger fler resenärer än de som behöver eller vill ta cykeln mellan Tumba och Tullinge.

30 miljoner kronor är en god andel av kostnaden för en ny pendeltågsuppgång i Tullinge. Den frågan ligger just nu hos den rödgröna regeringen, på Trafikverkets bord. Den moderatledda landstingsmajoriteten medverkar gärna till en ny pendeltågsuppgång. Vi moderater i Botkyrka har sedan tidigare också föreslagit att kommunen ska vara med och medfinansiera detta.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.