Laddare. Så här kan en laddare till elbilar se ut. Här i Bostadsrättsföreningen Sjöstadspirens garage i Hammarby sjöstad.

Bostadsrättsföreningar driver på för fler laddstationer

Få laddplatser i stan gör att bostadsrättsföreningar tar upp kampen för elbilen. Nu installerar flera föreningar i stan laddare för att elbilen ska kunna fortsätta rulla.

  • Publicerad 06:30, 15 mar 2017

Den första mars fanns det 8 149 elbilar i Stockholm (enligt elbilsstatistik.se), men bara 809 laddningsbara parkeringsplatser.

Ganska få platser för att kunna ladda de allt fler elbilarna i Stockholm. Nu tar bostadsrättsföreningar i Stockholm tag i laddningsproblemen på egen hand och installerar laddningsplatser i sina garage.

LÄS ÄVEN Ny smart "EPA-traktor" minskar buller och utsläpp i City

En av föreningarna som har satt in laddare är Brf Sjöstadsesplanaden 1.

– Vi installerade 12 laddboxar i höstas. Än så länge är det bara en som används, men det finns flera i huset som har visat intresse, säger Erik Krüger, styrelsesuppleant i föreningen.

Han berättar att det finns en ökat intresse för elbilar i Sjöstan överlag. Och flera bostadsrättsföreningar har hört av sig för att prata om hur man kan installera laddutrustningen. Det är han och hans familj som använder en av laddboxarna.

– Vi har köpt en laddhybrid, som går på både el och bensin. Innan vi fick laddboxar i garaget parkerade vi vid Enskedehallen i Gullmarsplan. Det är svårt att hitta laddare i Stockholm och man behöver ha en på sitt jobb eller vid sitt hem för att det ska fungera, säger han.

Vill underlätta för BRF:er

För att underlätta för exempelvis bostadsrättsföreningar att installera laddare till elbilar har Naturvårdsverket lanserat satsningen Klimatklivet. Satsningen är en del av riksdagens budget 2017.

Brf Sjöstadsesplanaden 1 ansökte om bidrag till installation av laddare och blev godkända. Totalt kostade installationen 210 000 kronor, men eftersom föreningen fick bidraget kommer 50 procent av pengarna att komma tillbaka.

LÄS ÄVEN Här är Stockholms framtida bilmack – med park på taket

Hos föreningen är det användarna som betalar för laddboxarna.

– Vi som förening har investerat i projektet, men det är användarna som betalar av det. Det är på lång sikt förstås – det tar cirka 15 år att räkna hem projektet. Det är positivt för föreningen, eftersom det inte slår på föreningens ekonomi, säger Erik Krüger.

Boxen kostar 147 kronor i hyra per månad. Och elen går på 1,5 krona per mil.

Stadsdel i framkant

Hammarby sjöstad ligger i framkant. I dag finns det cirka 100 laddare i tio garage som tillhör bostadsrättsföreningar. Och sju föreningar väntar på besked om de kommer få bidrag från Klimatklivet.

– Till årsskiftet hoppas vi att vi har passerat 250 laddare i 20–25 garage, säger Henric Gustafson, projektledare hos Elbil2020, som bland annat hjälper föreningar att söka bidrag.

I sommar kommer Stockholms stad att installera 60 laddplatser för elbilar på åtta gator i Stockholm, som ett led i att göra Stockholm fossilbränslefritt till 2040. Hammarby allé i Hammarby sjöstad är en av gatorna.

Hur går man tillväga?

Om du som boende i en bostadsrättsförening vill ha en laddare til din elbil prata med din styrelse.

Styrelsen säger antingen ja eller nej. Vid ett ja, ta kontakt med en eloperatör.

Sök bidrag hos Klimatklivet, Naturvårdsverket. Är du en juridisk person får du bidrag till installationskostnaden.

Om det är elbilsladdare för privat mark ska det inte vara några problem att få installera.

För kommunal mark är saken en annan, då är det andra regler som gäller. Ta kontakt med din kommun.

60 laddplatser till sommaren på åtta gator

Kungsgatan

Rålambsvägen

Västmannagatan

Malmgårdsgatan

Hammarby allé

Ytterligare tre gator.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.