De kämpar för ett tätare Stockholm

Stadsvisionärer som hellre ser urbana kluster med gång- och cykelstråk än en platt stadsbild med bilberoende förorter. Så beskriver sig sig gänget bakom Yimby. Nu fyller nätverket tio år. "Många tror att vi är ett gäng nördar", säger Oscar Freyre.

  • Publicerad 17:18, 9 nov 2017

Yimby-veteranerna Oscar Freyre och Per Vrethem står vid Slussen och tittar ut över den pågående rivningen. Som plats är den symbolisk för den pågående kampen i Stockholm mellan att bevara och bygga nytt.

– Vi vill ha en levande stad med sammanhängande promenadstråk. Det har Slussen hittills inte varit, säger Per Vrethem och pekar samtidigt nöjt på en pin som visar hans stöd för Slussenrivningen.

I oktober firade nätverket Yimby tio år. Namnet, som är en förkortning av “Yes in my backyard”, står enligt grundarna själva för en tätt byggd och levande stad med promenad- och cykelstråk i stället för utspridda förorter och bilberonde stadsdelar.

Nätverket, som säger sig vara partipolitiskt obunden, har idag cirka tiotusen aktiva medlemmar och tillströmningen har ökat stadigt, främst under de senaste två åren. De genomsnittliga medlemmarna uppges vara män från 30 år och uppåt. Bland dessa finns både politiker, byggherrar, arkitekter och experter. Men också helt vanliga stockholmare som intresserar sig för stadsarkitektur.

– Vi startade som en motvikt till Nimby (Not in my backyard) som är bevarare. Vår vision är en stad som utvecklas och växer på höjden istället för bredden, säger Oscar Freyre.

Han är själv busschaufför och konstnär till vardags och gick med i Yimby under en föräldraledighet 2009. Det var under barnvagnsturerna i stan som intresset för stadsarkitektur växte fram och sedan dess har han varit engagerad i den offentliga debatten och även drivit en blogg om stadsutveckling.

– Många tror att vi är ett gäng nördar som vill bygga skyskrapor över hela stan. Men så är det inte. Vi som är med kommer från alla typer av yrken och samhällsklasser. Det vi har gemensamt är att vi är intresserade av stadsbyggnadsfrågor, säger han.

I sociala medier går debatterna dagligen varma om hur Stockholm ska byggas. Framför allt på Facebook, som är Yimby-förespråkarnas största forum där de driver en egen grupp med 7600 medlemmar. Utöver det drivs även flera lokala grupper för olika byggprojekt.

På senare tid har Yimby inte bara handlat om att kritisera och försvara olika förslag. Utan de har även börjat bidra med egna. Österbron är ett sådant exempel. Precis som att de är drivande i frågan om flera stadskärnor i väst och söder i stället för en stor i City.

– Det handlar om att skapa kluster med variation och utnyttja broar, förtäta och att ha ett utbyggt nöjesliv. Att skapa en 24-timmars stad, säger Per Vrethem, som till vardags arbetar som juridisk konsult, marknadsförare och översättare.

Han gick själv med 2010 efter att ha influerats av hur stadsbyggnadsfrågor diskuteras och behandlas i Nederländerna och på Nordirland.

Sedan dess är han en av Yimbys eldsjälar och lyfter fram städer som Haag, Vancouver, Rotterdam och Toronto som stora förebilder för hur Stockholm bör utvecklas.

Han är samtidigt övertygad om att Yimby har spelat en viktig roll i debatten och att inflytandet från liknande stadsbyggnadspositiva grupper kommer att bli allt större i framtiden.

– Det tror jag absolut. Vi märker att politikerna har börjat lyssna mer och mer, säger han.

Som exempel lämnade nätverket förra våren in ett förslag om hur bygget av 4 000 nya bostäder i Bromma i stället skulle kunna resultera i 12 000 bostäder genom att nyttja marken annorlunda.

Enligt Yimby, som nu blickar framåt, finns det också stora möjligheter i framför allt Söderort att förtäta och bygga ihop innerstan med fler arbetsplatser. Och att bygga "stadskluster" i exempelvis Älvsjö. Liksom en ny flygplats i Södertörn.

– Norrort har jobben medan många bor i Söderort. Att skapa fler arbetsplatser i Söderort skulle bland annat minska arbetspendlingen, säger Oscar Freyre.

Stockholms stadsbyggnadsborgarråd Roger Mogert (S) konstaterar att Yimby har tagit en aktiv plats i debatten.

– De bidrar till att bredda den till ett perspektiv som inte fanns annars, säger han.

Jubileum, ja tack. I tio år har Yimby (Yes in my backyard) varit en del av stadsbyggnadsdebatten. Oscar Freyre och Per Vrethem är veteraner i organisationen. Foto: Sacharias Källdén

Röster om Yimby

Vad har Yimby betytt för stadsbyggnadsdebatten?

Roger Mogert (S), kultur- och stadsbyggnadsborgarråd:

– De bidrar till att bredda den till ett perspektiv som inte fanns annars. Både vad gäller att bejaka att staden växer och att de bejakar mer urbana värden. Generellt mår stadsbyggnadsdebatten bra av att få in fler perspektiv.

Regina Kevius (M), stadsyggnadsborgarråd 2010-2014:

– Yimby har ofta lämnat in konstruktiva och modiga stadsbyggnadsförslag som visar att det går att bygga en tät stad och samtidigt satsa på stadskvalitet i form av handel, service och nya parker. Jag önskar att fler uppmärksammar sambandet att fler bostäder bidrar till en mer levande och trygg stadsmiljö. 

Fakta om Yimby

Yimby står för ”Yes in my backyard” och är en intresseorgnaisation som driver frågor som främjar en tät stad med gång- och cykelstråk där närförorterna är sammanlänkade med innerstan.

Nätverket har i dag cirka 10 000 medlemmar i Stockholm. De genomsnittliga medlemmarna uppges vara män från 30 år och uppåt. Bland dessa finns både politiker, byggherrar, arkitekter och experter. Men också helt vanliga stockholmare som intresserar sig för stadsarkitektur.

Gruppen har varit särskilt aktiv på Facebook. På senare tid har deras synpunkter även börjat få en allt större vikt utanför nätet, enligt dem själva. Förslag som Yimby driver är bland annat en Österbro, regionala stadskärnor med ett östra- och västra City i stället för enbart ett centralt City samt en ny flygplats i Söderort. Haag, Vancouver, Rotterdam och Toronto är städer som nämns som förebilder.

I mitten på oktober firade Yimby tio år med en crowdfundad fest.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.