Mathias Bohman (S) och Oskar Weinmar (M), kommunalråd i Upplands Väsby. Foto: Mikael Andersson/Pressbild

DEBATT. "Bygg mer bostäder där rälsen redan finns"

I helgen öppnar Citybanan och vi får två nya pendeltågsstationer i Stockholm. Vi behöver ännu fler spår och ytterligare stationer. Men det snabbaste sättet att skapa de bostäder och kontor som regionen skriker efter är att bygga mer utmed de järnvägsspår som redan finns i dag, skriver Mathias Bohman (S) och Oskar Weinmar (M), kommunalråd i Upplands Väsby kommun.

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

  • Publicerad 09:10, 9 jul 2017

Nu börjar äntligen pendeltågen rulla genom Citybanan och Stockholm får två helt nya pendeltågsstationer – Stockholm City och Stockholm Odenplan.

Det är det största som hänt i Stockholms kollektivtrafik sedan tunnelbanan byggdes, och är oerhört viktigt för regionens utveckling. Men att bygga helt nya spår tar tid – Citybanan började utredas av Banverket redan för 17 år sedan.

LÄS ÄVEN: Så snabbt kan du åka pendel med nya Citybanan

De senaste fem åren har befolkningen i Stockholms län vuxit med nästan 200 000 personer. Digitaliseringen och globaliseringen gör regionens internationella konkurrenskraft viktigare för Sverige än någonsin.

Samtidigt bromsar länets bostadsbrist och trafikinfarkt den ekonomiska tillväxten. För att hantera länets utmaningar måste vi vara mer snabbfotade.

Vi ser tydligt att potentialen för nya bostäder främst finns i kranskommunerna till Stockholms stad. I norra Stockholmsregionen är befolkningstätheten i dag ungefär tio gånger lägre. Det finns alltså gott om utrymme att bygga i kranskommunerna.

LÄS ÄVEN: BILDEXTRA: Kolla in T-centralens nya pendeltågsstation

För att inte trafiksystemet ska korka igen helt behöver fler människor resa kollektivt, och då måste bostäderna byggas intill befintliga spår och kollektivtrafik.

Pendeltåget från Stockholm City till Upplands Väsby tar 29 minuter. Det är mindre än vad en genomsnittlig stockholmare satt fast varje dag i bilköer under 2016.

I Upplands Väsby kommun tar vi vår del av ansvaret genom projektet Väsby Entré, där vi utvecklar stationsområdet för smidiga resor och övergångar mellan cykel, bil, buss och pendeltåg.

I projektet ingår också fler än 1 000 nya bostäder i flerfamiljshus samt lokaler på 30 000 kvadratmeter för butiker och kontor. Väsby Entré är också avgörande för de övriga 6 000 bostäder som planeras i Upplands Väsby.

LÄS ÄVEN: Hela listan: Här byggs 18500 nya bostäder längs med spårväg syd

För att regionens kommuner ska kunna öka byggtakten ännu mer utmed de befintliga spåren behöver vi hjälp. Därför vill vi se länsstyrelsen ta en mer aktiv ledarroll och initiera kommunöverskridande samarbeten för att omsätta strategier till konkret handling. Genom ökad samverkan i länet kan vi lösa bostadskrisen och trafikinfarkten i Stockholmsregionen.

LÄS ÄVEN: Grannar vill rädda unik svamp – överklagar jättebygge

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.