Magnus Engervall, Sverigechef på bildelningstjänsten Snappcar

DEBATT: Öronmärk parkeringsplatser för bilpooler

De nya parkeringsreglerna är fel väg att gå. Resurssvaga bilister riskerar att drabbas medan resursstarka bilister fortsätter att prioritera bilen, skriver företrädare för bildelningstjänsten Snappcar.

  • Publicerad 15:39, 28 nov 2016

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Stockholms nya parkeringsavgifter har debatterats intensivt den senaste tiden.

Vi menar att de nya parkeringsreglerna riskerar att drabba resurssvaga bilister medan resursstarka bilister fortsätter att prioritera bilen.

För sanningen är att det trots biltullar och allt högre parkeringsavgifter snabbt blir allt trängre på Stockholms gator. För sex år sedan fanns 304 000 personbilar registrerade i Stockholms kommun. Fem år senare hade antalet ökat med 12 procent till 340 000 bilar.

Det här betyder att mer och mer yta används till parkeringsplatser istället för till bostäder och parker. Det betyder att bilägare i södra Stockholm ägnar mer och mer tid i bilköer och får svårare att hitta en parkeringsplats. Och det betyder att koldioxidutsläpp från både biltillverkning och bilkörning ökar.

Tyskland går en annan väg

Istället för att höja parkeringsavgifterna väljer våra grannländer att stötta människor som använder hållbara transportmedel. Just nu förbereder Tysklands transportminister Alexander Dobrindt lagar som öronmärker parkeringsplatser för delade bilar och ger dem fri parkering. I Berlin har 8 000 bilar försvunnit från gatorna sedan bildelning tog fart för fem år sedan. Här finns idag betydligt färre bilar per invånare än i Stockholm.

Politiker i Tyskland har insett att ny teknik kan öppna möjligheter till mer hållbara samhällen. Tack vare digitaliseringen har det blivit lätt att hyra ut en bil som jag inte använder varje dag. Utvecklingen frigör värdefull yta som kan användas till parker och nya bostäder – och minskar utsläppen från bilar.

Idag stoppas utvecklingen av en föråldrad regel från 1957 som hindrar Stockholm stad från att upplåta parkeringsplatser. Tekniken för en annan framtid finns. Vi uppmanar infrastrukturminister Anna Johansson att inte låta en 59 år gammal regel stoppa utvecklingen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nytt kafé lockar med brasiliansk karisma

Nyheter Cesar tar Brasilien till Västertorp Brasilianska fotbollsspelaren Cesar Sequeira blev kär, flyttade till Skanstull och bytte karriärsbana. Nu har han öppnat Cafécabana i Västertorp.måndag 20/11 17:06

Upprepat hat och hot mot Pride i Bagis

Nyheter "Klart att man blir rädd" Fönster som prytts med Prideflaggan har krossats i Bagarmossen, en regnbågsfärgad lekstuga har utsatts för vandalisering och hat- och hotfulla budskap mot Pride har sprejats på byggnader i området.måndag 20/11 16:44