Magnus Engervall, Sverigechef på bildelningstjänsten Snappcar

DEBATT: Öronmärk parkeringsplatser för bilpooler

De nya parkeringsreglerna är fel väg att gå. Resurssvaga bilister riskerar att drabbas medan resursstarka bilister fortsätter att prioritera bilen, skriver företrädare för bildelningstjänsten Snappcar.

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

  • Publicerad 15:39, 28 nov 2016

Stockholms nya parkeringsavgifter har debatterats intensivt den senaste tiden.

Vi menar att de nya parkeringsreglerna riskerar att drabba resurssvaga bilister medan resursstarka bilister fortsätter att prioritera bilen.

För sanningen är att det trots biltullar och allt högre parkeringsavgifter snabbt blir allt trängre på Stockholms gator. För sex år sedan fanns 304 000 personbilar registrerade i Stockholms kommun. Fem år senare hade antalet ökat med 12 procent till 340 000 bilar.

Det här betyder att mer och mer yta används till parkeringsplatser istället för till bostäder och parker. Det betyder att bilägare i södra Stockholm ägnar mer och mer tid i bilköer och får svårare att hitta en parkeringsplats. Och det betyder att koldioxidutsläpp från både biltillverkning och bilkörning ökar.

Tyskland går en annan väg

Istället för att höja parkeringsavgifterna väljer våra grannländer att stötta människor som använder hållbara transportmedel. Just nu förbereder Tysklands transportminister Alexander Dobrindt lagar som öronmärker parkeringsplatser för delade bilar och ger dem fri parkering. I Berlin har 8 000 bilar försvunnit från gatorna sedan bildelning tog fart för fem år sedan. Här finns idag betydligt färre bilar per invånare än i Stockholm.

Politiker i Tyskland har insett att ny teknik kan öppna möjligheter till mer hållbara samhällen. Tack vare digitaliseringen har det blivit lätt att hyra ut en bil som jag inte använder varje dag. Utvecklingen frigör värdefull yta som kan användas till parker och nya bostäder – och minskar utsläppen från bilar.

Idag stoppas utvecklingen av en föråldrad regel från 1957 som hindrar Stockholm stad från att upplåta parkeringsplatser. Tekniken för en annan framtid finns. Vi uppmanar infrastrukturminister Anna Johansson att inte låta en 59 år gammal regel stoppa utvecklingen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Konstnären Aluoch: "Folk frågar varför jag bara målar svarta"

Nyheter Ställer ut på södergalleri Vernissagen för utställningen Art for Selfcare blev för många historisk. Här berättar konstnären Steffi Aluoch om sina verk, mötet med Angela Davis och det stora i att kunna titta på konst och för...onsdag 19/7 18:00

Ungdomarnas förslag: Skapa en minnesplats för romer i Skarpnäck

Nyheter Lämnat in medborgarförslag Förslaget från 19 ungdomar: anlägg en minnesplats för romer i Skarpnäcksparken.onsdag 19/7 16:20