Rasrisk. Foto: Heleneborgs båtklubb

DEBATT. "Rädda de oersättliga värdena vid Pålsundet"

Låt bli att göra om strandkanten längs med Pålsundet. Om tung trafik förbjuds kan rasrisken stoppas utan stora byggen, skriver Heleneborgs båtklubb.

  • Publicerad 17:15, 20 nov 2017

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

"Ett av Stockholm centrala gröna vattenrum riskerar att försvinna på grund av en illa genomtänkt och dyr lösning för trafik. Stockholms Stad har kommit med ett förslag för Pålsundsparken som hotar miljön i Pålsundet. Blir förslaget verklighet fälls alla träd längs med sundets Södermalmssida och längs stranden anläggs en betong- och stenkaj. Trafikborgarrådet David Helldén hävdar att skälet är en akut rasrisk utmed Pålsundet. För de som följt ärendet är det en anmärkningsvärd ståndpunkt. Platsen har idag inga restriktioner för att minska faran för jordskred, idag får man köra 50 km/tim med tung lastbil på denna del av Söder Mälarstrand.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Pålsundet är en etablerad kulturhistorisk miljö där föreningsaktiviteter ägt rum i ett hundra år. De kvalitéer som platsen utvecklat är unika och flitigt använda av stockholmare, inhemska turister såväl som besökare från andra länder. Även om det skulle visa sig föreligga ett hot om jordskred på Södermalm är det angeläget att åtgärderna för att stoppa skredet inte riskerar att förstöra oersättliga natur- och kulturvärden. I många storstäder världen över letar man idag efter platser som kan bli multifunktionella aktivitetsparker. Gröna områden, gärna med närhet till vatten, där olika verksamheter stimuleras inom samma område.

Slutstriden nära för unik båtkanal på Söder

Pålsundet och Långholmen är en miljö där idrott, kajakpaddling, bad, kulturevenemang, hotell- och konferensverksamhet, husbilsparkering och båtklubbar kommer överens och understödjer varandras verksamhet. Pålsundets gröna, naturliga strandbrink med föreningsbyggda träbryggor är en viktig och karaktärsskapande del av den helheten. Stockholms stad måste noga överväga om den planerade förändringen av miljön verkligen är nödvändig.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Om det är det planerade cykelpendlarstråket runt Södermalm som ökar rasrisken och föranleder omgestaltningen finns det bättre sätt att öka framkomligheten för cyklister. God cykeltrafik på Söder Mälarstrand bör understödjas genom att ytorna för biltrafik minskas till förmån för säkrare framkomlighet med cykel.

Heleneborgs båtklubb med flera har till Daniel Helldén framfört att Söder Mälarstrand mellan Pålsundsbron och Långholmsbron kan bli en lågfartsgata med begränsningar för tung trafik. Under sådana förhållanden kan cyklar och biltrafik samsas utan särskilt utbyggd cykelbana. En åtgärd som kan minska rasrisken och med stor sannolikhet även spara mycket pengar. Samtidigt förstärks sambanden i de gröna stads- och vattenrummen i Pålsundsparken och på Långholmen."

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.