Här konduktör Elizabeth Lombard som pratar med passageraren Agneta under en resa på Roslagsbanan förra året. Foto: LINNEA RHEBORG

DEBATT: Roslagsbanan blir otrygg utan konduktörer

Roslagsbanans konduktörer ska inte längre blippa biljetter. Nu fruktar medlemmar i Fackförbundet ST Roslagsbanan att beslutet är ett första steg till att avskaffa konduktörerna helt och att det riskerar öka ordningsstörningar och vandalisering.

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

  • Publicerad 16:00, 20 mar 2017

Trafiknämnden i Stockholms län väntas på tisdag 21 mars besluta om att avskaffa all biljettförsäljning på Roslasbanans tåg. Tanken är att resenären istället själv ska validera sin biljett. 

Vi inom Fackförbundet ST Roslagsbanan fruktar att detta är ett steg i att avskaffa konduktörer ombord på tågen när en av deras huvudsakliga arbetsuppgifter tas bort. 

Trafikförvaltningen (SL) hävdar att man på Tvärbanan sett ökade intäkter när resenärerna själva validerar sina biljetter vid stolpar som infördes förra året. Det man dock inte nämner är att man jämför med en period då konduktörerna inte kunde visera på grund av bristande och felaktig utrustning. Trots brister i underlaget vill man nu alltså ta första steget mot konduktörslösa tåg även på Roslagsbanan. 

LÄS OCKSÅ: Konduktörer uppgivna: "Det här är första steget i avvecklingen"

Vi anser att detta är huvudlöst. Det går till exempel inte att jämföra Tvärbanan och Roslagsbanan rakt av då banorna har olika karaktär. Roslagsbanan har många och små stationer utan biljettautomater och pressbyråkiosker, ett slopande av biljettförsäljningen skulle försvåra för resenärerna. Roslagsbanan har även nöjda resenärer, väldigt få ordningsstörningar och knappt någon vandaliseringsgrad i vagnarna. Vi menar att en stor anledning till det är just att vi har personal som rör sig i vagnarna, något Roslagsbanan haft i drygt 130 år. 

Konduktören ger även service ombord och är en extra trygghet för till exempel äldre resenärer, barn, turister samt resenärer i behov av extra ledsagning. Konduktören hjälper även till vid trafikstörningar och onormala händelser och kan snabbt larma vid sjukdomsfall ombord. 

Att ha konduktörer i trafiken rimmar väl med trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M) vilja att öka personalen i kollektivtrafiken. Det föreslagna beslutet till trafiknämnden går i rak motsatt riktning. Är detta något resenärerna önskar sig, att ha en ansiktslös kollektivtrafik där det inte finns någon att fråga? 

Vi menar att konduktören höjer betalningsmoralen ombord, det är lättare att smita förbi en biljettstolpe än en människa. 

Att besluta att avskaffa en hel yrkeskår på så bristfälligt underlag är ogenomtänkt och kortsiktigt. Det riskerar att leda till otrygghet, ökad vandalisering samt minskade intäkter.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Kamp mot 25 meter telemast i Djursholm – "Handlar om strålningsrisken"

Nyheter Ett flertal Danderydsbor kan komma att bli grannar med en 25 meter hög telemast som Telia vill uppföra på Danderydsvägen. – Vi skulle inte bo kvar här då, säger en av de närboende.onsdag 16/8 16:50

Efter mc-olyckan i Brottby - anmälan om rattfylleri

Nyheter Polisen misstänker narkotika Efter olyckan mellan en mc-förare och en bilist i Brottby i går misstänker polisen att en av förarna var påverkad.onsdag 16/8 14:49