Stort projekt. Markarbeten inför byggandet av nya tunnelbanan har redan startat i korsningen Palmfeltsvägen-Enskede­vägen. Foto: Linda Gren

DEBATT. SLL mörkar bullret runt tunnelbygget i Enskede

"Vi är inte motståndare till att SLL bygger en servicetunnel. Det är de tunga transporterna med sprängmassor nattetid på Enskedevägen som vi är motståndare till", skriver Enskedebon Per Marklund.

  • Publicerad 19:21, 27 feb 2018

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Kommentarer till Anna Sandahl påståenden i artikeln ”Risk för buller dygnet runt – i sju år”:

Vi är inte motståndare till att SLL bygger en servicetunnel. Det är de tunga transporterna med sprängmassor nattetid på Enskedevägen som vi är motståndare till. Totalt 32 000 stycken under byggtiden vilket är längre än runt jordens omkrets. Dessutom är tunga transporter förbjudna nattetid på Enskedevägen.

Anna Sandahl nämner 35 dBA som gräns för buller. Det hon inte säger är att gränsvärdet gäller genomsnittligt buller. Det innebär att man lätt klarar gränsvärdet eftersom det är tyst den största tiden mellan lastbilarna. På samma sätt som att det är tyst mellan plogbilar och arbeten på spåret som man vaknar av på nätterna. Gränsvärdet tar inte heller hänsyn till det lågfrekventa bullret från lastbilar som lättare passerar genom väggar och fönster.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det stämmer inte heller när Anna Sandahl säger att ”det är marginellt det vi tillför i form av buller.” Enligt de mätningar av tung trafik som gatukontoret har gjort innebär SLL:s transporter en ökning nattetid med 300 procent, med lastbilar som har en totalvikt över 50 ton och som bullrar mera.

SLL använder ersättningsboende som ett vapen. Tackar man nej så kan man inte heller klaga. Boende på hotell och baracker är ingen lösning för barnfamiljer med allt som krävs som att lämna och hämta på dagis och skolor, kläder, matlagning, leksaker och tvätt. Bara att behöva bo på ett annat ställe kan vara traumatiskt för många barn. Det är därför vi kräver att tunnelbanebygget utförs under dagtid och på vardagar.

Per Marklund, Enskedebo

SVAR DIREKT. Omöjligt att bygga ut tunnelbanan utan ljud

"Visst kommer det att märkas om man bor i närheten. Vi vet att det finns de som är oroliga för hur bygget ska påverka dem. Därför informerar vi redan nu närboende, med både möten och nyhetsbrev", skriver Anna Sandahl på SLL i ett svar.

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Det är svårt att hitta en perfekt plats för en arbetstunnel i en växande storstad. Att använda den framtida servicetunneln vid Sockenplan även under byggtiden har flera skäl. Vi kommer relativt snabbt ut på stora vägar med transporter och vi krockar inte med Stockholms stads planer för nya bostäder. Dessutom behöver vi inte bygga både en servicetunnel och en separat arbetstunnel, med en ytterligare kostnad på ett par hundra miljoner kronor.

Men visst kommer det att märkas om man bor i närheten. Vi vet att det finns de som är oroliga för hur bygget ska påverka dem. Därför informerar vi redan nu närboende, med både möten och nyhetsbrev.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Det finns gränsvärden för hur mycket vi får låta – men det går inte att bygga ut tunnelbanan utan att överskrida dem ibland. När vi gör det behöver vi sätta in åtgärder. Det kan vara att byta arbetsmetod eller att sätta in extra fönsterrutor. Det sista steget är möjligheten att få vara någon annanstans under den tid som störningen pågår. Detta är helt frivilligt och utan kostnad. Erfarenheten från andra infrastrukturprojekt är att få upplever störningarna som så jobbiga som de trodde innan byggstart och nästan ingen tackar ja.

Något som kommer att märkas är när det utsprängda berget körs bort. Det vill vi göra när det inte är så mycket annan trafik på vägarna, av säkerhetsskäl men också för att inte fastna i trafiken. Det kan betyda att vi kör tidigt på morgonen, mitt på dagen eller – om det är möjligt utan att påverka den totala ljudmiljön negativt – kväll och natt.

Risk för buller dygnet runt – i sju år

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Örby IS vill locka barn från Östberga

Nyheter Gratis fotbollsträningar hela sommaren Nu ska Östbergabarnen bli en del av Örby IS. Nästa helg drar klubben igång gratis prova på-fotboll på Lisebergs IP.fredag 20/4 13:33

Hoppet: Konstnärer ska ge liv åt Östberga C

Nyheter Ateljéer tar plats i fritidsgården Centrumhuset i Östberga ska göras om till konstnärskollektiv. I början av nästa år flyttar ett 40-tal konstnärer in.torsdag 19/4 18:30