Erik Slottner (KD) tycker att den rödgrönrosa majoriteten fegar ur i sitt svar till taxiutredningen. Foto: Direktpress / Charlotte Peppare

DEBATT. Slottner (KD): Släpp fram smarta digitala lösningar i taxibranschen

Stockholm borde ta vara på de digitala framsteg som banar väg för nya affärsmodeller – även i taxibranschen. Det skriver Erik Slottner (KD).

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

  • Publicerad 16:30, 21 feb 2017

”På onsdag ger Stockholm sitt svar på den så kallade taxiutredningen. Utredningen föreslår obligatorisk taxameter eller annan fast kontrollutrustning i alla taxifordon samt ändringar av de regler som finns för samåkning mellan privatpersoner. Karin Wanngård (s) svamlar i sitt utlåtande om att Stockholm ska vara i ”framkant vad gäller digitalisering” men landar ändå i slutsatsen att stödja utredningens förslag.

Elefanten i rummet har hela tiden varit företaget Uber. Företaget har via sin applikation möjliggjort för privatpersoner att samåka eller skjutsa personer mot betalning i egen bil. I de städer där tjänsten har införts har den blivit omåttligt populär med positiva effekter för medborgare, ekonomi och miljö samtidigt som det skapat jobb för personer långt från arbetsmarknaden. De enda som visat sura miner är de etablerade taxibolagen.

Uber pop lägger ner i Stockholm – trots att vd:n är nöjd med hur tjänsten förändrat stan

Efter mycket gnissel förbjöds i fjol möjligheten att genom applikationen skjutsa folk i egen bil mot betalning. Och i den taxiutredning som nu är ute på remiss finns föga förvånande inte något förslag om att legalisera detta. Mycket väl kan det vara så att applikationen i sin dåvarande form snedvred konkurrensen. Men tekniken som gör det möjligt för förarna att betala skatt finns redan. Via appar kan man enkelt lösa även fakturor och skatteredovisning. Regleringar om taxilegitimation och taxibilsregistrering blir då överflödiga. Utgångspunkten bör vara att ostraffade privatpersoner med rätt försäkringar ska kunna utföra taxitjänster i egen bil.

Uber och Heetch om taxiutredningen: Hot mot samåkning i stor skala

Kravet på taxameter känns som en rest från forntiden. I en tid när andra länder ser självkörande bilar och digitala lösningar på avancerade trafiklösningar stirrar sig utredningen blind på taxametern som den enda lösningen. Redan med dagens system med taxametrar, licenser och skyltar sker ett miljardsvinn inom taxibranschen enligt Skatteverket. Man vill alltså ha mer av ett system som redan idag inte fungerar. Hur detta rimmar med ”ett Stockholm i framkant vad gäller digitalisering” blir Wanngård stockholmarna svaret skyldig.

En av de största utmaningarna för Stockholm idag är kommunikationer, trängsel och utsläpp. Genom smarta digitala lösningar kan antalet bilar minska samtidigt som de bilar som finns används smartare. Men istället för att främja möjligheter för smarta digitala lösningar som är bra för medborgarna viker man ned sig för specifika särintressen.

Taxiutredningen och Wanngårds syn på digitala lösningar tvingar städer som Stockholm att backa in i framtiden."

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.