Färjor. Utsläppen från båtar är stora. Insändarskribenter vill att staden tar i med hårdhandskarna. Foto: Mostphotos

INSÄNDARE: Fartyg är farligare än bilar, Helldén

Daniel Helldén (MP) vill stoppa dieselfordon från att trafikera innerstan. Miljözoner ska minska utsläppen av kväveoxider. Men hur tänker han hantera kryssningstrafiken? undrar insändarskribenten.

  • Publicerad 14:54, 6 feb 2018

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

"Daniel Helldén (MP) vill stoppa dieselfordon från att trafikera innerstan. Miljözoner ska minska utsläppen av kväveoxider. Men hur tänker han hantera kryssningstrafiken? Under det gångna året kom 263 fartyg till Stockholm.

”Enligt utsläppsanalytiker i Tyskland och Bryssel som The Guardian pratat med släpper ett skepp för knappt 9 000 passagerare ut svaveldioxid motsvarande 376 miljoner bilar, koldioxid som 83 678 bilar och mer kvävedioxid än all trafik som passerar genom en medelstor stad.” (natursidan.se)

Är Helldén beredd att agera för att göra kryssningshamnarna till en miljözon 3. Eller är utsläppen bara ett skäl för att få borta bilarna?"

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.