1850-tal? Längre köer när banan är avstängd. Foto: Roffe Andersson

INSÄNDARE: "Snitthastigheten ligger på 10-20 km/h - det är som på 1850-talet"

"Mina resor har nu en snitthastighet på 10-20 kilometer i timmen både till Solna och Stockholm, vilket ställer sig väl i konkurrens med godstrafiken på 1850-talet". Så skriver lokalbon Peter Rodhe i en insändare om kommunikationerna från Täby kyrkby.

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

  • Publicerad 15:30, 1 mar 2017

Det är fascinerande att Arriva, SL och Täbys kommunpolitiker kommer undan det faktum att Roslagsbanan stängs av i åtta månader, utan att rimliga resealternativ erbjuds från Täby kyrkby. Som om Roslagsbanan inte behövs för invånarna.

Man har ökat turtäthet på andra färdmedel som mellan 13 och 24 stopp, som inte har med Roslagsbanan att göra. Utöver det har man ordnat ersättning till de som ska till Täby C/Tibble.

Mina resor har nu en snitthastighet på 10-20 kilometer i timmen både till Solna och Stockholm, vilket ställer sig väl i konkurrens med godstrafiken på 1850-talet. I Vallentuna har politikerna tagit strid, redan under förra avstängningen, och där finns mer rimliga alternativ. I Täby är det tyst från politiskt håll trots bilköer, förseningar och invånare som överväger att flytta - med tanke på att utbyggnaden kräver ännu en lång avstängning.

Täby kyrkby är kommunens folkrikaste ort och stationen är en av dem där det kliver på flest resenärer. Det bor så många som 1/3 av hela Vallentunas kommun i närhet till stationen. Det borde göra skillnad, men av någon anledning är politikerna frånvarande och uppfattar nog att kommungränsen går utmed fasaden till det nya kommunalhuset i Täby centrum?

Samtidigt har man grävt sönder båda cykellederna som går till Stockholm, och man tvingas till omvägar, ut i trafiken, över isgator och rullstensåsar och genom lervällingar. Men det går snabbare att cykla än att använda det man nu kallar ersättningstrafik. Så - om inte något görs så ska historieskrivningen se ut som nedan:

1. Arriva satte inte in någon ersättningstrafik från Täby kyrkby

2. Täbys politiker gjorde ingenting

3. SL menade att Roslagbanan var oviktigt för kyrkbyborna, och stationen kunde grävas bort permanent, eftersom invånarna lika gärna kan åka bil eller cykla.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Kamp mot 25 meter telemast i Djursholm – "Handlar om strålningsrisken"

Nyheter Ett flertal Danderydsbor kan komma att bli grannar med en 25 meter hög telemast som Telia vill uppföra på Danderydsvägen. – Vi skulle inte bo kvar här då, säger en av de närboende.onsdag 16/8 16:50

Efter mc-olyckan i Brottby - anmälan om rattfylleri

Nyheter Polisen misstänker narkotika Efter olyckan mellan en mc-förare och en bilist i Brottby i går misstänker polisen att en av förarna var påverkad.onsdag 16/8 14:49