1850-tal? Längre köer när banan är avstängd. Foto: Roffe Andersson

INSÄNDARE: "Snitthastigheten ligger på 10-20 km/h - det är som på 1850-talet"

"Mina resor har nu en snitthastighet på 10-20 kilometer i timmen både till Solna och Stockholm, vilket ställer sig väl i konkurrens med godstrafiken på 1850-talet". Så skriver lokalbon Peter Rodhe i en insändare om kommunikationerna från Täby kyrkby.

  • Publicerad 15:30, 1 mar 2017

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

Det är fascinerande att Arriva, SL och Täbys kommunpolitiker kommer undan det faktum att Roslagsbanan stängs av i åtta månader, utan att rimliga resealternativ erbjuds från Täby kyrkby. Som om Roslagsbanan inte behövs för invånarna.

Man har ökat turtäthet på andra färdmedel som mellan 13 och 24 stopp, som inte har med Roslagsbanan att göra. Utöver det har man ordnat ersättning till de som ska till Täby C/Tibble.

Mina resor har nu en snitthastighet på 10-20 kilometer i timmen både till Solna och Stockholm, vilket ställer sig väl i konkurrens med godstrafiken på 1850-talet. I Vallentuna har politikerna tagit strid, redan under förra avstängningen, och där finns mer rimliga alternativ. I Täby är det tyst från politiskt håll trots bilköer, förseningar och invånare som överväger att flytta - med tanke på att utbyggnaden kräver ännu en lång avstängning.

Täby kyrkby är kommunens folkrikaste ort och stationen är en av dem där det kliver på flest resenärer. Det bor så många som 1/3 av hela Vallentunas kommun i närhet till stationen. Det borde göra skillnad, men av någon anledning är politikerna frånvarande och uppfattar nog att kommungränsen går utmed fasaden till det nya kommunalhuset i Täby centrum?

Samtidigt har man grävt sönder båda cykellederna som går till Stockholm, och man tvingas till omvägar, ut i trafiken, över isgator och rullstensåsar och genom lervällingar. Men det går snabbare att cykla än att använda det man nu kallar ersättningstrafik. Så - om inte något görs så ska historieskrivningen se ut som nedan:

1. Arriva satte inte in någon ersättningstrafik från Täby kyrkby

2. Täbys politiker gjorde ingenting

3. SL menade att Roslagbanan var oviktigt för kyrkbyborna, och stationen kunde grävas bort permanent, eftersom invånarna lika gärna kan åka bil eller cykla.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Nina hittade ett kassaskåp i skogen – ringde INTE polisen

Nyheter Sadlade om till detektiv i jakten på ägaren Hon var ute och plockade svamp med en kompis när hon hittade ett kassaskåp. Då valde Nina Unkuri från Vallentuna att ta saken i egna händer och leta efter kassaskåpets ägare.måndag 23/10 20:53

Trafiksituationen på Enebybergsvägen – ”Alla kan inte åka samtidigt”

Nyheter "Katastrof. Bussfickorna är borta och det skapar köer" Ny gångväg, ny cykelväg, ny refug och mycket mer är på gång. Arbetet på Enebybergsvägen har pågått en längre tid. Frågan är: hur har förändringarna påverkat bilisterna?måndag 23/10 19:01