Gångtrafikanter är pengar. Trafikchefen i New York har sagt att “It is pedestrians, not cars, that drives the economy”, skriver Alexander Ståhle, stadsbyggnadsforskare på KTH. Foto: Michael Erhardsson/Mostphotos

REPLIK: Alexander Ståhle: ”Marknaden vill inte ha bilstaden”

Kungliga Automobil Klubben står för en omodern politik som är farlig för Stockholm. Inte ens fordonsindustrin tror på bilstaden, skriver stadsbyggnadsforskaren Alexander Ståhle i en replik.

  • Publicerad 10:00, 19 jan 2016

Det här är en debattartikel/insändare på StockholmDirekt. De åsikter och synpunkter som framförs är författarens. Vill du skriva en debattartikel – klicka här!

I valrörelsen lovade alla partier att det ska satsas massor på parker i Stockholm. Alexander Ståhle är parkforskare och parkexpert. I Vasaparken. Vi tänkte låta honom utvärdera alla löften och säga en del sanningar om parke Foto: Anette Nantell

Är det livskvalitet att sitta i bilkö i Förbifartens tunnlar 80 meter under jord i en ”ren, tyst” bil?

Det här är en replik på den debattartikel som Anders Ydstedt och Per Björkman från Kungliga Automobil Klubben fick publicerad här på StockhlmDirekt Debatt på tisdagsmorgonen. Ydstedt och Björkman argumenterar bland annat för betydligt mer motorväg i Sverige och i Stockholm.

”Anders Ydstedt och Per Björkman från Kungliga Automobil Klubben vill ha fler bilar och mer biltrafik i Stockholm. De står för en omodern och tillbakablickande politik som riskerar Stockholms hållbara tillväxt. I sin iver att vilja köra bil blir de blinda för marknaden, samhället och historien.

1) Marknadsblindhet. Erkända ekonomer (Glaeser), fastighetsprofessorer (Leinberger) och konsultfirmor (Mc Kinsey) visar att städer och fastighetsmarknader idag drivs av närhet, gåvänlighet och biloberoende. “The market is flashing very large and very loud signals. –BUILD MORE WALKABLE URBAN PLACES– how do you know that? It’s because people are willing to pay 80 percent, 100 percent, 200 percent greater on a price per square foot basis for the housing, for the offices, for the retail because that’s where the market is and there’s not enough product.”, säger den amerikanska fastighetsprofessorn Christoffer Leinberger. Enligt analyser genomförda av Landstinget och sex kommuner i Stockholm så påverkar inte biltillgänglighetet värden på kontorsmarknaden och bostadsmarknaden.  Jag föreläste nyligen för tre hundra representanter från fordonsindustrin. I en omröstning ville 10 procent ha mer bilstad emedan 90 procent ville ha en annan sorts stad, med mindre biltrafik. Inte ens fordonsindustrin tror på bilstaden.

2) Samhällsblindhet. Marknaden kan inte och har aldrig planerat eller byggt väg- och gatunät. Det är politiken som avgör. Därför är det klokt att lyssna på världsstäders borgmästare (New York, Paris, London) som säger att trafiksystemet måste byggas om för minskad biltrafik, därför att massbilismen bidrar till död (1,2 miljoner varje år), personskada, ohälsa, fetma, orättvisor och minskade markvärden. När trafikchefen för världens mäktigaste stad (New York) säger “It is pedestrians, not cars, that drives the economy.” kanske det finns anledning att fundera på bilens roll och plats i den framtida staden. Mexicos förra president Filipe Calderon sa på World Economic Forum i Davos förra året: “We cannot have these cities with low density, designed for the use of cars... We recommend those cities should have more density and more mass transportation.” I Sverige finns en stor politisk enighet från vänster till höger om bilstadens allvarliga dysfunktionalitet.

3) Historieblindhet. Bilindustrins fader Henry Ford sa ”Hade jag frågat folk hade de svarat en snabbare häst”. Framtidsforskaren Dan Hill menar att bilen är framtidens häst. Bilar och bilkörning kommer bli ett fritidsintresse för entusiaster. Transporter i städerna kommer att lösas på ett mycket smartare billigare automatiserat sätt. Är det livskvalitet att sitta i bilkö i Förbifartens tunnlar 80 meter under jord i en ”ren, tyst” bil? Hade KAK, Bil Sweden och Motormännen (sic) för hundra år sedan fått bestämma hur vi skulle transportera oss i städerna så hade vi alla åkt häst och vagn idag.”

LÄS ÄVEN

DEBATT. Kungliga Automobil Klubben: "Nya Slussen hindrar framkomligheten"

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.