Rivning. Gulins Modehus Pepita sett från Malmskillnadsgatan 2015 och skymtande i fonden av Gallerians föregångare Norra Smedjegatan 1968. Foto: Kerold Klang

KEROLD KLANG: "Alla nya stadsplaner behöver inte vara dåliga"

Själv besökte han aldrig Modehuset Pepita, men Kerold Klang och hans vänner tog ofta genvägen från T-Centan till Kungsan via citys underjordiska kulvertar där på 70-talet.

  • Publicerad 14:00, 9 sep 2017

Byggkaoset på Hamngatan fortsätter. Nu börjar rivningen av fastigheten mittemot Gallerian där en gång det numera bortglömda Modehuset Pepita huserade. Gulins Modehus Pepita var en Göteborgsk damkedja som ville vara både classy, chic och teenie. Vid lämpliga kommersiella tillfällen valde butikerna därför en Miss Pepita bland stadens mer borgerliga damer runt tjugo. Året 1966 etablerades modehuset i nybygget på Hamngatan i Stockholm. Någon miss Pepita hann stockholmarna nog aldrig se eftersom popkulturen samtidigt slog igenom och målgruppen slutade att vara både borgerlig och dam.

Moderskeppet Gulins tog över lokalerna, sedermera flyttade sportkedjan Stadium in. Under den optimistiska efterkrigstiden stod pepitarutiga accessoarer för fart, fläkt och därmed också ungdomlighet. Det var nog därför Gulins hade valt Pepita för sin yngre butiksatsning. Rallyförare var ett inneyrke, kanske härrörde hastighetskopplingen från Monte Carlorallyts startflaggor och dåtidens rutiga bilhjälmar. Annars anses mönstrets namn inspiratörer vara både den spanska balettdansösen Pepita de Oliva (1830-1874), och de ätliga pumpakärnor som gastronomin kallar för pepita. Hur tyget kommer in i bilden är lite grumligt. Kanske satt tant Oliv i sin loge, spottade svarta pumpakärnor som solkade ner vita dräkten och tyckte prickmönstret blev snyggt. Vem vet. Själv besökte jag aldrig Modehuset Pepita, men vi gatans ungar som hängde på stan runt 1970 tog gärna genvägen från T-Centan till Kungsan via citys underjordiska kulvertar som löpte under huset. Man smet in genom en oansenlig dörr i femte höghusets foajé och kom upp i Parkaden på Regeringsgatan. Transportsträckan var inte helt riskfri, prostitution och langning förekom i environgerna där det ibland stöttes ihop med aggressiva sprutnarkomaner, vresiga utesovare och efterlyst folk med så kallad polisnoja.

Farligt, visst, men vi ungar var lika streetsmarta som busarna.

Nya byggnaden på Hamngatan blir någon våning högre än det gamla smårutiga modehuset, men lär inte påverka stadens skyline eftersom kvarteret numera hukar under Gallerians nya påbyggnad. Med högre hus på bägge sidor återfår däremot Hamngatan något av den intimare stadskänsla som försvann vid förra rivningen 1960 då gatan breddades. Alla nya stadsplaner behöver inte vara dåliga, ibland blir det bra. Vilken sorts mörksens gärningar som kommer att bedrivas i den nya byggnadens källare återstår att se. Citys långa underjordiska kulvertsystem finns kvar och lär även hitta dit. Igen.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.