Kerold Klang ogillar Nobelstiftelsens planerade bygge av Nobel Center. Foto: Direktpress Stockholm

KEROLD KLANG: "Nobelstiftelsen placerar en bensindunk i en rokokosalong"

Vår Stockholmskännare Kerold Klang beklagar beslutet att bygga Nobel Center på Blasieholmen. "När folkvalda systematiskt ignorerar samhällets egna remissinstanser är det kanske dags för oss alla att ta en funderare på om det möjligen är fel på själva representationen".

  • Publicerad 06:10, 26 apr 2016

"Vi lever i en brutaliseringens tid. Jag tänker just nu inte på Syrien och flyktingströmmar, utan på den ohörsamhet mot Stockholmarna med vilken stadshuset börjat klubba igenom brutala byggprojekt som kvaddar innerstadens sista klassiska helhetsmiljöer. Speciellt tänker jag på Nobelstiftelsens konferensanläggning i konceptstilen nybrutalism, som karaktäriseras av byggnader som motarbetar miljön de placeras i.

LÄS ÄVEN Beslutet: Stockholm har sagt ja till Nobel Center på Blasieholmen

Konferenshuset på Blasieholmen är ett så stort ingrepp i Nybrovikens och Blasieholmens intakta miljö – yngsta byggnaden är runt 90 år – att jag har svårt tro att stiftelsen inte förstått det. Givetvis vet man att man placerar en bensindunk i en rokokosalong, men man bryr sig inte. Därför har man med den drucknes envishet hellre framhållit Nobelprisets förträfflighet än diskuterat en förstörd stadsbild.

Propagandan önskade aldrig ta steget upp till kommunikation med Stockholmarna. En vecka före klubbandet av bygget begår stiftelsens vd intellektuell harakiri på en helsida i vår största dagstidning med sin undran över hur nej-sidan kunnat tillåtas bilda opinion. Tolkar man den frågan, så är det lätt att måla fan på väggen och se en framtid utan stadsplaneexpertis och där motopionioner rent av måste söka tillstånd för att få opponera.

Aggressiviteten känns igen från striden om almdungen i Kungsan för fyrtiofem år sedan. Kritikerna fick den gången makten att backa fem i tolv, men då krävdes också ett två timmar långt nattligt gatuslagsmål i parken för att politikerna skulle ta reson.

Politiska beslut är en del av vår representativa demokrati, men när folkvalda systematiskt ignorerar samhällets egna remissinstanser är det kanske dags för oss alla att ta en funderare på om det möjligen är fel på själva representationen. Visst, det brutala kassaskåpet är säkert rätt hus, men på fel plats. På en pir i Värtan eller på ett grönt fält passar vilken brutalism som helst. Det kan till och med vara snyggt. Eller som Hornhuset, som gärna får stå i nischen på Långholmsgatan och skratta för att ge en sällsynt karaktärslös gata sin profil.

Blasieholmen får däremot en felklädd oinbjuden festgäst med för stort självförtroende som överröstar alla och skriker ”titta på mig”. När vi till slut ger den stökige all vår uppmärksamhet, så finns inget intressant att se. Min norska mor har alltid dragit på smilbanden åt fasadtexten på Blasieholmens rivningshotade tullhus eftersom ordet tull på norska betyder skämt, skitsnack och galenskap. Kanske borde stenen med texten bevaras och sättas upp på Nobels kassaskåpshus när det står färdigt."

Galenskap. Tullhuset ska rivas. Som av en händelse betyder tull galenskap på norska. Foto: Kerold Klang

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.