GULA LINJEN. ”Vi bävar inför t-banebyggets sista sträcka fram till Hagalund”, skriver insändarskribenten, Foto: Mostphotos

Ompröva sträckan från Hagalund

Vi som bor mellan Blåkulla och Solna gymnasium, intill den planerade jättestationen, bävar inför t-banebyggets sista sträcka från Hagalund till Arenastaden. Om miljödomstolen säger ja, får vi sex svåra år med buller av stomljudstyp, över den nivå som man uthärdar bara en kortare tid.

  • Publicerad 20:34, 27 okt 2017

Störningarna ska pågå dagligen upp till cirka åtta månader, under kvällstid på lägre nivåer.

Människor utan alternativ till vistelse i sin bostad riskerar att drabbas av psykisk eller fysisk ohälsa, särskilt den som av olika skäl ej kan flytta till tillfälligt boende, var det nu finns.

Under de sex åren förläggs också bullrande aktiviteter till de vackraste delarna av Vasalundsparken, det enda grönområdet i östra Råsunda och det enda offentliga rummet av betydelse i Arenastadsområdet.

Landstinget bygger banan och ska efteråt återställa parken, men nyligen avslöjades att kommunstyrelsen redan 2015 uttalat sin avsikt att bebygga den för att få medel till att betala Solnas utgifter för banan. Detta hemlighetsmakeri kom fram när MP i september i år motionerade i fullmäktige om att Vasalundsparken ska bevaras.

Verkställs avsikten ödeläggs parken och med den förtroendet för de politiker som förbrutit sig mot den översiktsplan (ÖP), som de nyss hyllade som viktig vägledare i stadsplaneringen.

Utan tillgång till grönområdet, som enligt ÖP befrämjar hälsa och trivsel, skulle allt boende kring parken klassas ned och barnfamiljer fly området.
En bevarad utvecklad park skulle verka som ett attraktivt smycke för Arenastaden för vila, naturupplevelser och många olika aktiviteter.

Med park får vi en stad för alla, utan park en segregerad plats för kommers och jobb, att önska sig bort ifrån.

Samhällets behov av sträckan från Hagalund har ifrågasatts från start, eftersom Citybanan går parallellt, klarar trafiken och för oss till Odenplan på fyra minuter. Behovet har aldrig granskats av Trafikverket, eller diskuterats offentligt. Det är då orimligt att bygga sträckan om villkoret är parkens bebyggelse. Vi kräver grundlig analys och genomlysning och att linjen tillfälligt avslutas i Hagalund.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.