Östra Station – anrikt men smaklöst

På Östra Station har folk väntat på både mat och tåg i över 80 år. Lunchpatrullen väljer nog att bara vänta på tågen i fortsättningen.

  • Publicerad 11:39, 29 dec 2016

Resande fot. Det har vi alla varit på. I livet. Till och från jobbet. Semester. Lunchpatrullen har gång efter annan återkommit till vad man kan få sig till livs när man är fast vid en station, central eller flygplats när man ska vidare.

Den här gången har vi valt kanske ett av Stockholms mest legendariska vattenhål vid väntan på nästa avgång, Östra Station Järnvägsrestaurangen. Där har folk väntat på en bit mat, en öl eller nästa tåg sen 1932 och kommer nog aldrig att sluta med det.

Det är fullt fokus på nostalgi och man blir varm inombords när första steget på trappan tas. En härlig mix av den vackra takmålningen, de gamla möblerna och ett brusigt myller av människor möter oss när vi kommit upp på restaurangplanet.

Tyvärr så blir den härliga känslan kvar
där vid slutet av trappan. Det är rörigt. Service­personalen springer omkring med stressad blick. När vi väl får kontakt och frågar hur det fungerar så får vi ett korthugget svar att ”Ni får väl hitta ett ledigt bord, vet ni vad ni vill ha eller?” Ähum, nej. Vi vet inte ens vad ni serverar, tänker vi kort.

Vi hittar till slut ett bord och menyer. Valet faller på fläskschnitzel med rödbetor, kapris och skirat smör (103 kr). Rödbetorna är gråa, kaprisen saknar sälta, de stekta potatisarna är sega i konsistensen och smöret är livlöst. Det smakar i princip ingenting. Kanske har kocken missat kryddhyllan? Nästa gång vi väntar på tåget vid Östra Station så tar vi nog något att dricka och lämnar maten därhän.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.