i skönhetsbranschen. Susanne Sjölander och Peter Larsson driver sedan hösten 2006 företaget Cosmopharma i Kungsängen. Foto: Kent Lundqvist

Branschen som spås ljus framtid

Syskonparet Susanne Sjölander och Peter Larsson driver sedan hösten 2006 företaget Cosmo­pharma i Kungsängen. Bolaget är framgångsrikt i en bransch som spås gå mot en ljus framtid.

  • Publicerad 10:31, 24 maj 2017

Hösten 2006 startade syskonparet Susanne och Peter Cosmopharma AB med visionen om att bli ett av de ledande direktförsäljningsföretagen inom hudvård, makeup, skönhet och hälsa.

11 år senare har företaget tusentals konsulenter i flera länder.

– Vi har haft och har en positiv utveckling i företaget i en tuff bransch som spås ha en mycket ljus framtid. Det har länge varit en trend att man umgås via sociala medier i stället för i verkligheten, men det är på väg att byta riktning enligt trendforskare inom området och det är gynnsamt för oss, berättar Peter.

Susanne och Peter kommer från två olika branscher innan man startade Cosmopharma. Susanne var först koordinator i filmbranschen och sedan marknadskoordinator på ett hemförsäljningsföretag. Peter kommer från IT-branschen.

– Det var bra erfarenheter och kompetenser som kom väl tillpass när vi startade företaget och att vår pappa redan varit i branschen och varit egen företagare i hela sitt liv gav oss en mycket bra hjälp, säger de.

Peter programmerade en hemsida som syskonen är oerhört nöjda med, gjorde alla broschyrer och övriga trycksaker samt byggde en fotostudio där alla modell- och produktbilder till hemsida och trycksaker tagits.

Värdefulla erfarenheter

Susanne skaffade sig ytterligare värdefulla erfarenheter av direktförsäljning genom att själv prova på att jobba som säljkonsulent.

– Där plockade jag sedan värden av min upplevelse för att skapa vår profil och idé om hur vi vill närma oss våra kunder och hur våra kunder skall uppfatta oss som företag, både säljkonsulenterna och slutkund, berättar hon.

Ur detta kom en massa nyttigheter både vad det gäller produktportföljen och värdegrunder.

– Det är viktigt att man har ett marknadssystem som lockar konsulenter att starta och vilja sälja genom goda förtjänster, lockar värdinnorna att släppa in våra säljkonsulenter i sitt hem genom intressanta värdinnegåvor, locka värdinnans gäster att komma och till sist produkter med mycket hög kvalité som kunderna lockas köpa, säger Susanne.

Det som kanske var det viktigaste och som fällt ett stort avgörande för framgångarna i Cosmopharma är, enligt de båda, den kravlöshet som finns i ledningen och säljorganisationen.

Cosmopharma har nu närmare 20 års erfarenhet inom direktförsäljning av hudvårdsprodukter och har därför kunnat utveckla både produkter och ett lönsamt marknadssystem för sina tusentals säljkonsulenter.

– Det är vi mycket stolta över, säger Peter.

Företaget tycks sprudla av öppenhet och närhet – hur kommer det sig?

– Värdegrunder och ledord! Glädje och kravlös frihet är det vi förmedlar och lever efter och det gör vi aldrig avkall på, svarar de samstämmigt.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Från späda plantor i Skokloster till ståtliga julgranar i residensstaden

För många år sedan knyckte Åke Ericsson ett par späda granar i dikeskanten några stenkast från hans och makan Birgittas sommartorp i Skokloster. Nu, drygt trettio år senare, skänks granarna, för att...måndag 20/11 13:42

"Ta aldrig skit från någon" – ett framgångsrecept

Bålstadottern Mary Juusela prisas för sitt sätt att driva företag. Att gå sin egen väg. – Ta aldrig skit från någon. Vare sig du har Adhd, annan hudfärg, dyslexi eller något annat som är annorlunda....måndag 20/11 13:29

Senaste numret

Bålstabladet