Orvar Säfström (till höger) fuxar så att Kungliga filharmonikerna lirar så att blodet sprutar. Foto: Gene Page/AMC, Bengt Alm

Fixar kväll för nördar: "Jag kommer att brinna i helvetet för det här"

Det blir total geek alert när Kungliga filharmonikerna hugger in på musik från obskyra skräckfilmer. Bakom slaktfesten står en gammal death metal-sångare.

  • Publicerad 10:10, 1 maj 2017

Det blir så mycket skräck att det kommer att spruta ur öronen på folk

"The horror! The horror!", stönar Marlon Brando under sin dödsscen i "Apocalypse now". "The horror", skräcken, är också en konsert med Kungliga filharmonikerna . I juni ska de spela ledmotiv ur skräckfilmer – från 60-talet till nutida, välkända som obskyra. Alla råa och blodiga.

Bakom uppsättningen står producenten Orvar Säfström, känd från tv och death metal-banden Entombed och Nirvana 2002. Han ska även agera som värd under konserterna. Tidigare har Säfström styrt upp så att filharmonikerna satt stråkarna i science fiction och fantasy.

– Alla tre är logiska för den geekiga nördpubliken, fast olika. Science fiction är experimentellt medan fantasy är romantiskt med drag av folkmusik. Skräcken är en hel del galenskap och melankoli. Vi kommer att gå på djupet med känslorna, säger Orvar Säfström.

Klassiska "Omen", "The Shining", "Poltergeist", "Alla helgons blodiga natt" och "Rosemary's baby" får sällskap av moderniteter som "Walking dead" och "The descent".

– Det ska låta bra, inte bara vara en poppis film. Min mamma ska kunna gå. Och det kan inte vara fullt ös rakt igenom, inte minst för att musikerna inte orkar fysiskt. De ska inte bäras ut på bår, utan vi varvar krypande stycken med mastiga djävulskörer. En del är dessutom inte skrivna för orkestrar och då handlar det om att tolka. "Exorcisten" är från början proggig pop med bas och gitarr.

Är det något motiv ni inte fick rättigheterna till?

– Nej. Några, som "Huset som Gud glömde", ströks på grund av tid. Jag är oerhört nöjd över att få göra något för skräckfansen. Visst har vi med tunga titlar men även mycket hårdare och smalare genrefilmer. Som "Hellraiser" och "Cannibal holocaust", sådant som får folk att tänka "oj, det trodde jag aldrig att jag skulle få höra". Kungliga filharmonikerna får skattepengar och tillhör alla så det är kul att få göra två kvällar för fanatikerna.

På fredagens föreställning sitter Fabio Frizzi – kompositör känd för sitt samarbete med rysarlegendaren Lucio Fulci – i publiken när hans stycke från "The Beyond" framförs. Och på Kraken på lördagen spelar italienska proggrockarna Goblin, kända i skräckkretsar för att ha gjort musik till Dario Argentos hårdkokta rullar, som en sorts "inofficiell efterfest".

– Den helgen blir det så mycket skräck att det kommer att spruta ur öronen på folk!

Vad utmärker ett bra skräcksoundtrack?

– Kontrasten mellan det vackra och det otäcka. Som "Rosemary's baby", en vaggvisa som blir skev. Det ska vara en balansgång mellan skört och hemskt.

Vilken är din favorit?

– "Cannibal holocaust", mest för att ingen väntat sig det. Det är världens otäckaste film. Sedan har vi med en barnkör på scen. Det kommer jag att hamna i helvetet för. Få saker är så läskigt som barn som sjunger.

"The horror" äger rum den 9 och 10 juni på Konserthuset.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.