Vill köra. ”Vi tog i med tiderna, med sju dagar i veckan först. Men vi hade ingen aning om att det skulle bli de här problemen”, säger Andreas Holmgren, klubbordförande. Foto: Sara Ringström

30 år långt bråk om crossbanan i Grödinge fortsätter

Bråket om crossbanan i Uringe har sex år av överklaganden på nacken. Grannarna, som störs av bullret, vill helst få banan stängd. Men klubben vill ha fler tider för att inte gå i konkurs. Och nyligen kom ett nytt beslut – som ingen är nöjd med.

  • Publicerad 10:56, 4 okt 2017

– Det här är en av Sveriges bästa banor, jag har kört här sen 90-talet, säger Fred Johansson.

Ljudet från tre crossar som kör blir högre när det gasas. Det är det här den sex år långa fejden mellan Stockholm MX och de närboende gäller. Klubben vill köra mer, grannarna vill stänga banan.

Förra veckan fattade miljö- och hälsoskyddsnämnden det senaste beslutet i ärendet. Klubben får köra två vardagar i veckan mellan 11 till 15. Och lördag och söndag 10 till 15.

– Det är en kompromiss, inte den bästa men inte den sämsta. Vi vill köra fler vardagar och på kvällar, så att klubbens skolungdomar kan köra i veckorna, säger Andreas Holmgren, ordförande i Stockholm MX.

Var konkurshotade

För dem är det bättre än beslutet i februari. Då bestämdes det att fyrtaktare, de mest högljudda crossarna, inte fick köra alls på söndagar. Klubben, med ungefär 200 besökare på helger, skickade in en ny ansökan.

– Vi hade gått i konkurs om det första beslutet blivit verklighet. Vi har byggt bullervallar och dragit om banorna så att ljudet minskar, det tog man inte hänsyn till först, säger Andreas Holmgren.

Ingen är nöjd, konstaterar Myrna Persson (MP), ordförande i miljö- och hälsoskyddsnämnden.

– Det blir lite mer störningar för de boende. Men de kör två timmar mindre.

Konflikten tog fart 2013 när klubben ansökte om mer körtider hos kommunen. Det godkändes men överklagades av ett tiotal grannar. Alla beslut som fattats sedan dess – av kommun, Länsstyrelse och ända upp i mark- och miljödomstolen – har överklagats. Av båda sidor.

Mindre än en kilometer bort står Vivi Ann Ekholm och Keneth Jegefalk på sin veranda. De har jobbat i sex år för att få banan stängd. Mycket tid har lagts ner på frågan.

– Det går inte att sitta här när de kör, vi kan inte ha gäster och måste planera livet efter deras tider, säger Vivi Ann.

Ärvd kamp

De har överklagat beslut, gjort namninsamlingar och gått på nämndmöten. Kampen har de ärvt från Keneths släktingar som var emot banan när den öppnade i slutet av 80-talet.

– Då fick de köra sex timmar i veckan. De ansöker hela tiden om mer och skulle köra hela tiden om de fick. Det är vår grannes vatten de sitter och kör på! Och han får in avgaser hos sig. Hur kan en kommun tillåta det?, säger Vivi Ann Ekholm.

Myrna Persson (MP) säger att man följer miljöbalken.

– Om det hade varit en ny verksamhet i området hade jag sagt nej. Vi regleras av lagar. Vi kan inte förbjuda det.

Banan behövs för att hålla crossarna under kontroll, menar Andreas Holmgren.

– Det håller ungdomar och andra crossåkare från skogar och grustag där de inte får köra. Om vi stänger har du ett stort antal som kommer dra ut i skogen.

Det argumentet köper inte paret Ekholm Jegefalk.

– Där kör man ju enduro, inte cross. Vi ska överklaga nu, det tar kanske två år. Vi ger aldrig upp.

Detta har hänt

1988 öppnar crossbanan. Innan dess har det varit ett grus- och sandtag.

2013 anmäler klubben Stockholm MX att de vill köra mer på banan. Konflikten tar fart

I september 2017 får klubben godkänt att köra två veckodagar och helger, på dagtid under vintern. 18 h/vecka. På sommaren tre kvällar och lördagar, inte söndagar. 26 h/vecka. De får inte köra på högtider.

Varje år har banan cirka 5 000 besökare. Varje helg mellan 100 och 200 besökare.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.