Konduktörerna på tvärbanan kommer ersättas med biljettstolpar, permanent. Foto: Ulrica Andersson

Alla konduktörer ersätts av biljettstolpar

Nu är konduktörerna i Stockholms spårtrafik snart endast ett minne blott. Den borgerliga majoriteten i landstinget är överens: Biljettstolparna tar över.

  • Publicerad 17:09, 15 mar 2017

Testperioden för biljettstolpar istället för konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan har nu utvärderats. Dagens Nyheter var först ut med avslöjandet i morse att införandet av det nya systemet minst sagt varit gynnsamt för SL, och att det nu kommer permanentas.

Det är nu två år sedan landstingets trafiknämnd beslutade att införa pilotprojektet med så kallade biljettstolpar istället för konduktörer på Tvärbanan och Nockebybanan. Tanken var att stolparna skulle godkänna resenärernas biljetter, då konduktörerna ofta haft svårt att hinna med i exempelvis rusningstrafik.

Nu har testperioden utvärderats och visat sig vara en lönsam affär för SL, som både säkrar biljettintäkterna och samtidigt stävjar biljettfusket.

LÄS MER: Sista färden för konduktörerna på Nockebybanan

Blir permanent

Den borgerliga majoriteten i landstinget är nu överens och vill byta valideringssystem med SL-stolpar på Tvärbanan och Nockebybanan permanent, och därmed ta bort konduktörerna. Beslutet väntas tas under senare delen av mars månad. Under det närmsta året förväntas även systemet införas på Roslagsbanan, Lidingöbanan och Saltsjöbanan.

– Vi vill byta valideringssystem så att det blir ett enhetligt system på lokalbanorna precis som det är på bussarna, där man också blippar sin biljett, säger trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till StockholmDirekt.

På Spårväg City blir konduktörerna kvar, men deras roll ska utredas, då den i större utsträckning trafikeras av turister som kan behöva hjälp.
Roslagsbanan, exempelvis, klassas som järnväg, och behöver även i fortsättningen en person som ger tågföraren klarsignal.

Försöket en succé

– Landstinget har gjort gedigen undersökning resultatet visar på en succé. Klagomålen har gått ner, nöjdheten ligger på en fortsatt hög jämn nivå och fusket och tjuvåkeriet har sjunkit jämfört med hur det ser ut i annan kollektivtrafik, samtidigt som SL kan säkra sina intäkter, säger Kristoffer Tamsons till StockholmDirekt.

Enligt mätningen av reskassor ökade SL-intäkterna med cirka 60 procent, vilket innebär att SL dragit in cirka 1,2 miljoner kronor mer per månad under försöksperioden förra året än under motsvarande period 2015, enligt Dagens Nyheter.

Hur påverkar detta tryggheten och säkerheten för resenärerna på lokalbanorna?

– Genom detta sätt har vi gjort det enklare för resenärerna att göra rätt för sig samtidigt som man säkrar intäkterna, det handlar inte om något annat. Trygghet och säkerhet är en helt separat diskussion, men självklart ser vi till att ha annan personal som jobbar med det, säger Kristoffer Tamsons till StockholmDirekt.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.