Håller tiden. SL börjar köra tvärbanan på hela sträckan till Sickla igen. Foto: Leif Oldenburg

Äntligen! Nu börjar tvärbanan rulla igen

Tvärbanan är tillbaka! På måndag kan du åka hela vägen från Solna till nya hållplatsen i Sickla.

  • Publicerad 06:55, 29 sep 2017

Tidplanen håller, lovar SL. På måndag morgon är ersättningsbussarna väck och alla resenärer längs med hela tvärbanan kan åter kliva på tåget. En sex månader lång avstängning av trafiken är därmed över.

Äntligen – nu rullar (delar av) tvärbanan igen

Sen i början av augusti har tågen kört som vanligt mellan Solna och Stora Essingen men nu öppnas alltså hela banan genom Söderort och Sjöstan till nya stationen i Sickla.

Inför trafikstarten har det nyinstallerade signalsystemet testas med tomma tåg och betyget är gott.

– Det har fungerat utmärkt, säger Claes Keisu på SL:s presstalestjänst.

Snart rullar Tvärbanan igen – med tomma vagnar

Det nya signalsystem gör att resenärer kan åka hela tvärbanelinjen utan att byta i Alvik.

Byggd för tätare trafik

Under avstängningen har det också byggts nya vändspår vid Mårtensdal, Årstaberg och Alviks strand för att SL ska kunna öka turtätheten från dagens 7,5 minuters trafik till 2,5 minuter.

Men SL växlar inte upp direkt.

– Nej, vi måste köra in det nya systemet innan vi göra förändringar men tätare avgångar är vår ambition på sikt, säger Claes Keisu.

Förlängningen av tvärbanan till Sickla i Nacka från Sickla udde i Sjöstan, en sträcka på 675 meter, smyginvigs redan på söndag då resenärer kan få teståka den nya rälsen. På söndag mellan klockan 12 till 14.30 går det att premiäråka mellan Sickla och Gullmarsplan.

Blir det något premiärhallabaloo även på måndag?

– Nej. Då är det grå vanlig måndag, men man får den stora glädjen att åka tvärbana, säger Claes Keisu.

Så har tvärbanan gjorts om

Tvärbanan har fått ett helt nytt signalsystem. Nu kan alla resa hela linjen utan att byta i Alvik.

Banan har förlängts till Nacka med en ny hållplats i Sickla, som kopplar samman tvärbanan med Saltsjöbanan.

Alvik har fått en ny plattform. Här slipper man nu bytet tvärs över spåren.

Liljeholmens plattform har breddats för att fungera bättre för personer med funktionsnedsättning.

Staden har byggt en nya gång- och cykeltunnel under spåret vid Linde.

Mellan Sickla udde och Sickla har det för första gången lagts gräs mellan spåren.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.