Är fansens supporterprylar bättre än de officiella?

Ny säsong och nya prylar. Men varför hålla sig till det officiella? Många av de populäraste och mest unika souvenirerna skapas av supportrarna själva.

  • Publicerad 11:00, 23 apr 2017

Kennedy for president Foto: Supportrarnas matchprogram

Av fans. För fans. Sedan urminnes tider har Stockholmslagens supportrar varit kreativa och gjort egna lagsouvenirer. På senare år har utvecklingen accelererat.

– Det blir bara mer och mer grejer. Saker från de egna supporterleden, gjorda av fans som är engagerade och bryr sig om klubben, känns mer okej. Men det är viktigt att man inte gör sig en personlig hacka. På något sätt ska det gagna klubben, säger Magnus Hagström, Hammarbysupporter och redaktör på Supportrarnas matchprogram.

LÄS ÄVEN QUIZ: Har du koll på Stockholmsfotbollen

Han har själv varit med och tagit fram souvenirer, bland annat en t-shirt med Söderstadionmotiv och en ”Kennedy for President”-pin.

Att det handlar om kärlek till klubben, och att man på något sätt ska bidra till sin klubb, håller Djurgårdssupportern Tommie Arvidsson med om.

Utsuddade gränser

Han och andra insatta djurgårdare är med i grupperingen Difenders.

Hösten 2015 började de sälja egna supportergrejer.

– Överskottet går inte främst till DIF, utan tillbaka till vår supporterkultur på olika sätt. Vi har bland annat gett till Sofia Tifo, gratissouvenirer som ingått på tågresor, biljetter och bortaresor till djurgårdare som förtjänar uppskattning, samt med ett stort belopp till utbyggnaden av Kaknäs, hälsar Tommie Arvidsson.

Hos AIK har gränsen mellan fansens och klubbens officiella souvenirer i ett fall suddats ut. Svartgul Produktion är en sammanslutning av AIK-supportrar som har blivit en direktlänk mellan fansens önskemål och AIK:s officiella souvenirshop.

– Vi var ett gäng supportrar som hade idéer om vad man kunde göra för supportersaker. Våren 2014 fick vi ett möte med AIK:s dåvarande merchandise manager Stefan Jonasson och SLO Tobias Larsson. Efter en stund sa de ”Ni får ta fram produkter som ni tror funkar, för att se hur processen går till och därefter följa upp hur försäljningen går”, säger Alexander Norrthon Westerlund som numera jobbar som grafisk formgivare på AIK Fotboll.

Supportrarna gjorde ett antal t-shirts och hoodies som såldes genom AIK Shop, fast under fliken ”Svartgul Produktion”.

– På ett sätt är det lite omvänt. Det är kundgruppen som har format produkterna, säger Alexander Norrthon Westerlund.

Ska bidra till klubben

Även han poängterar att det är viktigt att sådana här typer av initiativ, när supportrar skapar egna souvenirer, på något sätt ska bidra till att klubben eller folket på läktaren.

– Mycket av överskottet från Svartgul Produktion har gått till olika supporterrelaterade initiativ. AIK Basket och AIK Tifo har exempelvis fått bidrag från produkter man varit delaktiga i att ta fram, säger han.

Bajenosthyvel Foto: Emil Bergsmans smide

Söderstadion-tshirt Foto: Supportrarnas matchprogram

Hammarbyosthyvel

Emil Bergsman plockade med sig en lång bänk från herrarnas omklädningsrum på Söderstadion, samt en bänk från Norra, när arenan ”plundrades” av fansen innan rivning. Nu tillverkar han Bajenosthyvlar, där handtaget består av träbitar från bänkarna.

– Jag gör det enbart som en rolig grej. Och för att på något sätt hedra Hammarby. Det har varit många Hammarbyare som hört av sig och vill ha en osthyvel, så nu har bänken från omklädningsrummet tagit slut, säger Emil Bergsman.

Tigerrandigt Foto: Thomas Guve

Bajentröjan som den såg ut förr

Mellan åren 1918 och 1978 spelade Hammarby i svartgula tigerrandiga tröjor, något som supportern Thomas Guve tagit fasta på. Hösten 2015 började han arbeta med att ta fram handsydda tigerrandiga tröjor av bomull, inspirerade av 70-talet.

– Som så många andra initiativ utanför det officiella sortimentet handlar det mycket om att fylla ett vakuum. Tigerrandigt är en stor del av Hammarbys historia men klubben verkar inte mäkta med att ta fram denna typ av produkt med bibehållen stil och finness, säger han.

100 tröjor har sytts upp, cirka 70 har sålts via Facebooksidan Tigerrandigt.

– Det här har varit ett väldigt roligt projekt. Jag började från noll, visste ingenting om hur man designar och syr upp tröjor, men har faktiskt lyckats producera en riktigt snygg tigerrandig tröja. En premiumprodukt för konnässören, säger Thomas Guve.

Difenders "Utan offer ingen seger" Foto: Difenders

Mössor, halsdukar, flaggor och pins med Difenders–motiv

Supportrarna i grupperingen DIFENDERS började tillverka souvenirer 2015.

– Vi gjorde det för att kunna erbjuda djurgårdare ett alternativt sortiment med inspiration ur casualkulturen. Souvenirer där man kanske behöver vara insatt i supporterkulturen för att uppskatta och förstå.

Vilken är den produkt som säljs mest?

– Svårt att säga, men tryck med ”S:t Erik” och ”Utan offer ingen seger” är väldigt populärt.

DIF-påse Foto: Adam

Exklusiv och hemlig Dif-påse

2013 tryckte Djurgårdssupportern Adam upp en tygpåse med Djurgårdsmotiv till sig själv, som han hade med sig på en match. Många kom fram och undrade var han fått påsen ifrån och Adam tryckte upp fler som sålde slut direkt.

– Och när jag tryckte upp ännu fler sålde de också slut.

Det här gjordes i liten skala, väldigt inofficiellt. Exempelvis har ingen sådan här påse har sålts via nätet. Bland annat eftersom det finns tydliga likheter med ett redan etablerat varumärke. Och nu går det inte att få tag på påsen.

– Trots intresset har jag inte tagit mig tid att trycka upp nya, förklarar Adam.

En av Svartgul produktions första supporterprylar. Foto: Svartgul produktion

Gnagettröja

En grå t-shirt i bomull med ”Gnaget”tryckt över bröstet var en av de första produkterna som Svartgul Produktion tog fram.

– Den gått väldigt bra och levt kvar några år, säger Adam Norrthon Westerlund.

Årets halsduk från Allmänna Supporterklubben. Foto: Allmänna Supporterklubben

Årets supporterhalsduk

Årets supporterhalsduk är framtagen av Allmänna Supporterklubben ett designsamarbete mellan legendaren Lennart Johansson och en kläddesigner från AIK:s supporterled, A Northern Soul.

Halsduken går endast att köpa från olika försäljningsställen runt AIK:s matcher. Bland annat på Bistro Grenoli.

Pengarna går sedan tillbaka till Allmänna Supporterklubben som drar igång och främjar supporterinitiativ runt AIK på olika sätt.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.