Vill ha buss. Lennart Nilsson, Klas NIlsson, Birgit Franzén och Rolf Arbin kämpar för att få tillbaka bussen till Värtavägen. Foto: Mimmi Epstein

Arga pensionärer på Östermalm: Ge oss en egen minibuss

På grund av cykelbanebygget på Värtavägen har ettans buss en omlagd rutt – något som drabbar äldre och rörelsehindrade som bor i närheten och som brukar handla i Fältöversten. Nu vill ett gäng att det ordnas en tillfällig minibuss som kan trafikera sträckan.

  • Publicerad 13:58, 12 okt 2017

Som Östermalmsnytt har skrivit flera gånger förut byggs en cykelbana på Värtavägen. Den ska vara klar sommaren 2018 och fram tills dess kommer ettans buss att ta en annan väg som det ser ut i nuläget. Ett körfält är dock öppet och det går att köra bil från Tegeluddsvägen och ner till Valhallavägen men inte tvärtom.

Ptroo! Här stängs gångvägen av – för ALLA

Ettans buss kör under byggtiden via Erik Dahlbergsgatan i stället för Värtavägen och busshållplatser har dragits in – något som drabbar äldre och rörelsehindrade.

Mardrömsbeskedet: Avstängningen på Värtavägen kvar till i höst

– Det är nästan lika långt att gå till de nya hållplatserna som ner till Fältan. För mig är det värsta att ta mig hem för då måste jag gå i uppförsbacke från Tegeluddsvägen, säger Birgit Franzén, som har ansökt om färdtjänst men fått avslag.

Nu stängs Värtavägen av – bilar och buss leds om

Nu föreslår hon och kvartersgruppen i området att det ordnas en minibuss som trafikerar Värtavägen och Kampementsbacken dagtid, en så kallad servicelinje.

– Cykelbanan går ju inte att göra något åt nu men det är många äldre som bor öster om Värtavägen och som blir helt avskurna när ettan inte går här, säger Rolf Arbin som har varit kontakt med flera olika instanser, däribland trafikkontoret och landstinget.

Kristoffer Tamsons (M) är trafiklandstingsråd i Stockholm. Han menar att det är en fråga både för kommunen och landstinget.

– Det här är ett av många exempel på Stockholms stads gatuarbeten som drar ut på tiden och som leder till att vi måste dra om trafiken, många gånger utan att man från stadens sida har fört en dialog med oss i landstinget, säger Tamsons (M) som befinner sig på ettans buss när StockholmDirekt når honom.

– Vi behöver mer samarbete. Nästa gång jag träffar trafikborgarrådet Daniel Helldén så ska jag ta upp det här fallet. Staden kan inte bara gräva upp gator och sedan skicka notan till SL:s resenärer, säger Tamsons (M).

Helldén (MP) är inte främmande för att hitta en lösning.

– Absolut, jag och Kristoffer Tamsons för en kontinuerlig dialog i sådana frågor. Jag var på Värtavägen och tittade för någon vecka sedan och projektet är i princip klart på höjden. Ett körfält är öppet och snart borde Keolis kunna köra buss där. Om inte så måste vi ta reda på vad det är som gör att det inte går, säger han.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Larmet: Allt färre vill hjälpa nyanlända

Nyheter "Flyktingfrågan är inte på agendan längre" Trots att det är nu frivilliga stockholmare behövs som mest lyser de med sin frånvaro.måndag 23/10 20:16

Fisketuren slutade i vänskap

Nyheter Så möttes Erik och Rafat Varsitt fiskespö, lite matsäck och en rofylld stund på Reimersholme. Det blev början på vänskapen mellan en 33-årig palestinsk tvåbarnspappa från Syrien och en 28-årig controller från Mariatorget.måndag 23/10 20:14