Nya pengar från staten ska ge mer kollektivtrafik och bostäder till Stockholmsregionen. Foto: Pi Frisk

Beskedet: Här får Storstockholm ny tunnelbana och spårvagn

Staten, kommunerna och Stockholms läns landsting är nu överens om vilka nya kollektivtrafiksatsningar som ska göras i regionen kommande år. Här är de nya satsningarna.

  • Publicerad 10:47, 30 mar 2017

Spårväg syd ska byggas, Roslagsbanan förlängs till T-Centralen, Hagalund får tunnelbanestation och en tunnelbana ska byggas till Älvsjö.

Klubbat och klart: Staten satsar på spårväg från Flemingsberg till Älvsjö

Det är resultatet av Sverigeförhandlingen som presenteras på en pressträff på torsdagsförmiddagen.

Satsningen motsvarar en summa på drygt 25 miljarder kronor och samtliga projekt ska vara startade 2026.

Parallellt med ny kollektivtrafik ska det byggas 100 370 nya bostäder.

HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman, statens förhandlare i Sverigeförhandlingen, Irene Svenonius (M), finanslandstingsråd, samt Karin Wanngård (S), Stockholms finansborgarråd är på plats på pressträffen på hotell Contintental i City på torsdagsförmiddagen.

​Förhandlingarna mellan staten, kommunen och landstinget inleddes i februari förra året och det paket parterna kommit överens om ger Storstockholm 25 nya tunnelbane- och spårvagnsstationer.

Landstinget står för 8 av de drygt 25 miljarderna.

– Det är oerhört glädjande att satsa på kollektivtrafik som ger bostäder, säger Karin Wanngård (S).

Snart klart för spårväg från Flemingsberg till Älvsjö

Spårväg Syd

Linjen är tänkt att gå på sträckan Älvsjö - Fruängen – Skärholmen – Kungens kurva – Masmo – Flemingsberg och ska binda ihop flera olika linjer av tunnelbana och pendeltåg. Spårvägen är en dubbelspårig tvärbana med cirka 16 hållplatser på 17 kilometer.

I satsningen ingår ett stort antal bostäder i Huddinge fram till 2035.

Klubbat och klart: Staten satsar på spårväg från Flemingsberg till Älvsjö

Tunnelbana till Älvsjö

En ny utbyggnad mellan Fridhemsplan och Älvsjö via bland annat Årstaberg. Sex stationer är planerade.

Roslagsbana till city skulle ge mest för pengarna

Roslagsbanan till City

En förlängning av Roslagsbanan innebär att banan byggs ut till Stockholm City, via Universitet och Odenplan. Förlängningen innebär två nya stationer som placeras parallellt med Citybanan vid Odenplan och T-Centralen.

LÄS MER: Resenärerna: Tummen upp för Roslagsbanan till city

Ny station i Hagalund

Den gula linje som byggs från Odenplan till Arenastaden i Solna ska även få en station i Hagalund. Stationen ska ge 3 000 bostäder.

Besked: Ny t-banestation till Solna

En viktig del i finansieringen är höjd trängselskatt. Bland annat ska det tas ut avgift från klockan 06.

Catharina Håkansson Boman, Irene Svenonius (M), HG Wessberg, Karin Wanngård (S) är glada. Foto: Michael Toll

Överenskommelsen

Tunnelbana Älvsjö – Fridhemsplan

Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

Spårväg syd

Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

Roslagsbanans förlängning till city

Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

Tunnelbanestation Hagalund

Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

Det här är Sverigeförhandlingen

Sverigeförhandlingen har regeringens uppdrag att förhandla om en finansiering av höghastighetsjärnväg mellan Stockholm och Göteborg/Malmö samt om åtgärder som förbättrar kollektivtrafiken i storstadsregionerna. Totalt ska infrastruktursatsningar runt om i Sverige möjliggöra byggandet av cirka 100 000 nya bostäder.

Förhandlingen har också i uppdrag att titta på en möjlig utbyggnad av järnvägen i norr och ingå överenskommelser för att främja cykling. Vidare ska förhandlingen analysera och pröva möjliga finansieringslösningar för Östlig förbindelse samt utreda ytterligare en fast förbindelse mellan Sverige och Danmark.

Förlängning av Roslagsbanan.

T-banestation i Hagalund i Solna.

T-bana mellan Fridhemsplan och Älvsjö.

Spårväg Syd mellan Älvsjö och Flemingsberg.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.