BLÅSTEST. Nu ska förare på pendeltåg och i tunnelbanan utföra utandningstest innan de börjar jobba. Foto: Mostphotos

BESLUT: Alkolås införs i tunnelbanan

SL har bestämt sig för att införa alkolås på tunnelbanan och pendeltågen.

  • Publicerad 06:56, 23 nov 2017

Trafiknämnden i landstinget har nu tagit beslut om är att införa så kallade stationära alkolåsanordningar på ett 20-tal stationer i Stockholm. Detta görs för att kunna kontrollera nykterheten hos tunnelbana- och pendeltågsförare.

Sedan tidigare finns det alkolås i samtliga bussar i SL-trafiken, i alla färdtjänstfordon, samt i de tåg och vagnar som kör på Lidingöbanan, Spårväg city och tvärbanan.

Men nu ska det alltså införas även i tunnelbanan och på pendeltåg.

– Som resenär ska man vara säker på att trafiken är trygg, och nykter, säger Kristoffer Tamsons (M), trafiklandstingsråd.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Att börja med alkolås på stationen, och inte i förarhytten, görs av tre skäl.

1. Stationära alkolåset stör trafiken mindre.

2. Det är betydligt billigare att införa än alkolås i själva tåget.

3. Förare inte ska kunna köra fulla.

– Förare kan göra blåstest utan att trafiken försenas. Det finns alltid en risk för att det strular när man blåser. Det skulle medföra att trafiken blockeras helt, säger Karl Henriksson (KD) ledamot i trafiknämnden i landstinget.

Att införa samma typ av alkolås i pendel- och tunnelbanan, som på till exempel bussarna, skulle ställa till det. Ett förarbyte i t-banan ska ta mellan 30-45 sekunder, vilket gör att det inte finns tid att göra blåstestet då. Och skulle en förare skulle blåsa positivt, eller om själva testet strular, stoppas trafiken helt då tåget blockerar på ett helt annat sätt än en buss.

– Vi har tillräckligt med problem ändå, vill inte ha problem med att alkolåsen fungerar, säger Karl Henriksson.

Enligt Kristoffer Tamsons är det väldigt få SL-förare som idag blåser positivt.

– Det är absolut inget stort problem, men det ska ändå tas på allvar, säger han.

Den ungefärliga kostnaden att införa 20 stationära blåsstationer är 5 miljoner kronor.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Stationära alkolås

Vad: 20 olika stationära alkolåsstationer ska införas.

Var: I anslutning till tunnelbana, lokalbanor och pendeltåg

Hur: Förare identifierar sig och utför testet innan de börjar köra. Vid eventuella problem ska det finnas en extraförare redo i närheten av de stationära blåsstationerna.

Beslut om införande: Togs på trafiknämnden 21 november. Exakt när alkolåsen kan vara på plats är inte klart.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.