Trångt. Bilköerna har blivit värre, anser hälften av de tillfrågade i Stockholmspanelen. Foto: Erik Simander

Bästa sättet att minska biltrafiken (enligt panelen)

I rangordning

Bygga ut kollektivtrafiken

Sänka SL-priset

Bygga fler och bättre cykelbanor

Införa bilfria zoner i innerstan

Bygga fler p-hus utanför innerstan

Höja trängselskatterna

Höja p-avgifterna i innerstan

Införa fler vägtullar

Ta bort boendeparkeringen i innerstan

Bilisterna: Ge oss mer t-bana

StockholmDirekts läsarpanel vill ha färre bilar i innerstan – men inte göra det svårare eller dyrare att använda bilen.

  • Publicerad 09:10, 14 okt 2017

Varannan deltagare i panelen tycker att det är för mycket bilar i innerstan och att bilköerna i Stockholm blivit värre det senaste året, enligt vår läsarpanel Stockholmspanelen. Sex av tio vill dessutom se bilfria zoner i innerstan.

En utökad och billigare kollektivtrafik är de bästa sätten för att minska biltrafiken i innerstaden, enligt panelen. Hela 69 procent tror mest på en utökad kollektivtrafik med fler linjer och avgångar, och 60 procent tycker att sänkta biljettpriser är bästa vägen.


”Billigare biljetter”

”Bekväm och tillförlitlig kollektivtrafik”, ”Att fler vill eller kan åka kollektivt i stället, genom billigare biljetter, utökade turer och möjlighet att ta med cykel” och ”Korta ner restiden för kollektivtrafiken” är några av förslagen från panelen.

LÄS ÄVEN Bli vår Stockholmsexpert - gå med i panelen!

– Majoriteten av de vi frågat bor i innerstan så det är inte jättekonstigt att man vill förbättra kollektivtrafiken. Jämfört med om man bor i en förort är man inte lika beroende av bilen, i stället stör man sig mer på saker som dyra biljettpriser, säger Jasmin Alipour, omvärldsanalytiker på United Minds.

Andra går längre och vill förbjuda privatbilar i innerstan och att den som är beroende av sin privata bil för att ta sig till jobbet måste söka tillstånd.

Men när det gäller ”bilfientliga” alternativ som höjda trängselskatter, höjda parkeringsavgifter och avskaffade boendeparkeringar i innerstan är stödet lågt.


”Få vill betala mer”

– Det är fortfarande en stor majoritet som tycker det är för många bilar men när det kommer till åtgärder är det ändå kollektivtrafiken som gäller. Troligen för att man främst tänker ur sitt eget perspektiv och att bilåkande inte ligger lika nära en om man bor i innerstan, säger Jasmin Alipour.

LÄS ÄVEN Dyrare SL-kort får fler att skippa tuben

Daniel Helldén (MP), trafikborgarråd i Stockholm, tolkar resultaten som att det finns en vilja att låta bilen stå om kollektivtrafiken är utbyggd och inte för dyr.

– Men ska biltrafiken minska måste ju vissa sluta köra bil. Jag tror att om de som inte behöver ta bilen lät bli så skulle man få en minskad trafik utan att behöva höja trängselskatter och parkeringsavgifter, säger han.

Färre bilar men inte dyrare att ha bil – är bilisterna lite gnälliga?

– Nej, jag tror det är få som vill betala mer för något man gör. Vissa har ju faktiskt behov av av bil och ska man då ställa bilen vill man ha bra alternativ i form av en bra kollektivtrafik.

Vill du vara med i Stockholmspanelen? Gå in på Stockholmdirekt.se/stockholmspanelen

Ur Stockholmspanelen

22 procent uppger att de använder egen bil varje dag för att ta sig till jobb/skola.

56 procent anser att bilköerna blivit värre de senaste åren. 67 av de som har egen bil tycker samma sak.

63 procent tycker att det finns för många bilar i Stockholm i dag. 73 procent av de som inte har egen bil tycker samma sak.

72 procent av de som har egen bil vill ha kvar boendeparkeringen som den är

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.