Bygger 64 nya lägenheter utan p-platser

Byggbolaget Laterre vill som ett pilotprojekt bygga 64 nya lägenheter utan egna parkeringsplatser bara ett kvarter från Väsby station. Politikerna är intresserade men har begärt en utredning av konsekvenserna.

  • Publicerad 06:00, 28 jan 2017

På tomten i korsningen Optimusvägen/Finspångsvägen finns i dag ett 30-tal parkeringsplatser och även Sigtuna golv & kakels verksamhetslokal. Där ska detaljplanen ändras så att det kan byggas bostäder.

Inför samrådet i förra våren var förslaget att riva lokalen och bygga 40 lägenheter på tomten. Parkeringsplatser skulle lösas inom den egna kvartersmarken.

Men snart därefter köptes tomten av det nybildade byggbolaget Laterre. Och i januari 2017 presenterades ett reviderat förslag för kommunstyrelsens miljö- och planutskott:

Lägenhetsantalet hade utökats med mer än 50 procent till 64 stycken. Antalet parkeringsplatser, som enligt samrådsförslaget skulle lösas inom kvartersmark, hade omvandlats till ett pilotprojekt om ”p-tal nära noll”. Det vill säga endast handikapp-, besöks- och bilpoolsparkering. Inga övriga platser.

– Förslaget om p-tal nära noll handlar fortfarande om att all parkering ska lösas inom kvartersmark, alltså inte belasta någon annan parkeringsplats. Med olika typer av mobilitetslösningar (bilpool, cykelpool, leveransboxar, cykelmek med mera) är tanken att öka användningen av hållbara transporter och sänka behovet av att ha en egen bil. Det vill säga mindre parkeringsplatser. Detta är också under utredning, men vi anser att det är ett intressant förslag att titta vidare på, skriver kommunens planarkitekt Mats Åberg i ett mejlsvar.

Han förklarar vidare att orsaken till att antalet bostäder har ökat beror på att lägenhetssammansättningen har förändrats och att skalan föreslås bli en aning större.

– Detta är som det ser ut just nu och jag vill poängtera att förslaget är under utredning och kan ändras fram till vi går ut på granskning.

Laterre tycker generellt att det krävs medvetna satsningar för att kunna sänka parkeringstalet, säger projektledaren Erika Lundvall. Om folk går och cyklar mer blir gatorna mer befolkade, vilket skapar en kultur av öppenhet.

– Vi vill göra det möjligt, enkelt och ekonomiskt fördelaktigt för de boende att leva med full mobilitet utan egen bil. Vi planerar alltså för en rad mobilitetstjänster, däribland bilpool.

En som har reagerat på förslaget om ett så litet antal parkeringsplatser är kommunalrådet Roland Storm (VB). Han tror att parkeringssituationen runt Centralvägen och stationsområdet kommer att påverkas negativt.

Därför tryckte han på inför miljö- och planutskottets möte för att idén först skulle utredas innan det skrevs in i förslaget till detaljplan. Utredningen väntas vara klar i mars.

– 64 lägenheter och 1–3 hyrbilar, hur ska det gå till? Det blir totalt kaos, säger han. Jag vill se fakta och siffror först.

Han jämför med de ganska nybyggda studentbostäderna längre bort på Optimusvägen som har ett parkeringstal om 0,5 platser per lägenhet. Det var för litet.

– Man trodde inte att studenter har bil. Men de ställde sig överallt runtomkring bostaden. Det visar att p-tal 0,5 på studentbostäder, inte ens det funkar. Tanken är väl fin på pappret, att vi ska få bort bilarna från gatorna. Men de försvinner inte bara för att vi inte har parkeringsplatser. Snarare är det de boendeparkerade bilarna på gatorna som ska bort och stå i garage i stället. I stället för p-tal nära noll behövs snarare p-tal 2,0 så att fler bilar kan stå i garage och p-platserna kan användas till de som reser med kollektivtrafiken eller besöker våra butiker, säger han.

MER Platsen

Tomten ligger i
korsningen Optimimusvägen/Finspångsvägen. Här finns i dag totalt cirka 30 p-platser och en verksamhetslokal.

I januari 2017 kom ett förslag om ett pilotprojekt för tomten, ”P-tal nära noll”. Det nybildade byggbolaget Laterre hade köpt tomten i juli och ville pröva möjligheten att bygga två fler­bostadshus om totalt
64 lägenheter på den. De ville att parkeringstalet, alltså antal parkeringsplatser i förhållande till hushåll, skulle vara nära noll. Endast handikapparkering och parkering för 1–3 bilpoolsbilar skulle finnas.

Nu har politikerna beslutat att detaljplanen för tomten ska ses som ett pilotptojekt ”för att pröva mobilitetstjänster som alternativ till kommunens parkeringsnorm”. De har också beslutat att förslaget om p-tal nära noll ska utredas.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Fler nyheter i Vi i Väsby

Fetkovic tillbaka i Väsbytröjan

Sport Lubomir Fetkovic är tillbaka i Vilda Väsby efter en motig höst i Asplöven. – Fantastiskt kul. "Lubo" var älskad av alla i klubben, att han vill hem tyder på att vi gör något väldigt bra, säger...onsdag 22/11 19:44

8 miljoner i bostadsskjuts

Nyheter Upplands Väsby får åtta miljoner kronor av staten för att öka bostadsbyggandet i kommunen. Under den senaste tolvmånadersperioden gavs startbesked till nästan 300 bostäder.onsdag 22/11 14:53