Nu rullar pendeltågen på Bålstalinjen igen. Men strulet är långt ifrån över. Foto: Mikael Andersson

Chocken: Pendeln stängs av varje sommar – i tio år

Efter sex veckors avstängningar på Bålstalinjen är pendeltågen tillbaka. Citybanan är äntligen klar. Men utbyggnaden av Mälarbanan dröjer så strulet är långt ifrån över. Varenda sommar fram till år 2028 väntar nya avstängningar.

Ja, det är tufft, men så kommer det se ut hela vägen fram till att vi är klara.

För många pendlare i Västerort och Järfälla har sommarens avstängningar i pendeltågstrafiken varit tuffa. På tidningens Facebook-sida vittnar läsare om allt från tidsödande alternativa resvägar till överfulla bussar som inte kommit i tid.

"Logistiken för alternativa resvägar får med stor marginal underkänt", skriver Sabina från Kallhäll som tvingats åka buss via Rotebro.

Andra läsare ger kollektivtrafiken godkänt, trots allt.

"Inga problem! T-banan och buss har funkat, men skönt att pendeln är åter!" skriver användaren Ylva.

I måndags var avstängningarna över – för den här gången. Och för första gången kunde pendlarna ta tåget hela vägen in till stan via de nya stationerna Stockholm Odenplan och Stockholms city – en märkbar förändring.

Kommer öka kapaciteten

Men att Citybanan är klar, betyder inte att strulet är över. Långt ifrån. Hela utbyggnaden från två till fyra spår på Mälarbanan mellan Tomteboda och Kallhäll väntas bli klar tidigast 2028 – och vad många inte vet är att Trafikverket planerar att stänga av pendeltrafiken varje sommar fram tills dess. Men resenärer kommer inte att behöva vänta ända tills dess för att även märka av de positiva förändringarna.

– Redan när vi byggt förbi Spånga, runt 2020, är det möjligt att öka kapaciteten med fler tåg, säger Maria Taylor, kommunikationsansvarig på Trafikverket.

Spåren i Sundbyberg grävs ner

En av milstolparna som återstår är den nya station som ska byggas i Sundbyberg, där spåren ska grävas ner i en tunnel. Förhandlingar pågår fortfarande om hur lång den nya tunneln ska bli.

– För att tågen ska kunna passera Sundbyberg under byggtiden planerar vi att ersätta befintliga spår med nya tillfälliga spår. Vi räknar med att arbetet i Sundbyberg kommer att ta runt åtta år innan det blir helt färdigt, säger Maria Taylor.

Så du säger alltså att pendeltågstrafiken på Bålstalinjen vara avstängd varje sommar fram tills dess att Mälarbanan är klar?

– Ja, det är tufft, men så kommer det se ut hela vägen fram till att vi är klara.

LÄS MER: Efter helvetessommaren – äntligen rullar pendeln igen

Detta händer på Mälarbanan framöver

I höst öppnar den södra entrén till Jakobsbergs station, som blev klar under sommarens avstängning.

I Spånga bygger Trafikverket vidare på plattformen, nästa år väntas plattformstaket var klart där. Gång- och cykelvägen vid Solhöjden dröjer fortsatt. I höjd med Bromsten ska en gång- och cykeltunnel byggas under spåren.

Plankorsningen vid Sulkyvägen tas bort.

I Sundbyberg byggs en ny station.

Här kan du se Trafikverkets egen film på hur nya Mälarbanan skulle kunna se ut när den är klar.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Senaste numret

Bålstabladet