Rutinerade cykelpoliserna Fredrik Hellgren och Krister Drakeklint får snart sällskap av fler kollegor. Foto: Linda Gren

Cykelpolisen växlar upp med hjälp från Holland

Griniga cyklister, felparkerade bilister och ignoranta fotgängare får se upp. Nu hoppar Södermalmspolisen upp på cykelsadeln. Men först efter att ha lärt sig cykla i Holland.

  • Publicerad 11:22, 15 jan 2015

”Har ni satt på stödhjulen?”. När polisinspektörerna Krister Drakeklint och Fredrik Hellgren drar på sig hjälmarna får de stålsätta sig mot kollegornas gliringar innan de lämnar polishuset på sina mountainbikes.

– Vi får höra sånt. Rått men hjärtligt, säger Krister Drakeklint.

Att vara cykelpolis ligger inte högst på den inofficiella statusskalan, konstaterar Fredrik Hellgren.

– Det är inte det hetaste man kan göra men jag tror att det kan ändras när vi börjar med utbildningen, säger han.

Både Fredrik Hellgren och Krister Drakeklint har arbetat från cykelsadeln till och från i drygt ett år, men ska i vår få sällskap av ytterligare 10-12 poliser på Söder som ska lära sig använda cykeln i jobbet. Och då inte bara som vilket annat transportmedel som helst.

Mängder med fördelar

Sen Fredrik Hellgren och Krister Drakeklint var på kurs i slutet av sommaren i Holland ser de mängder med fördelar med att arbeta med cykel.

– Vi åkte ut i ett naturreservat där vi körde flera mil upp i terräng för att lära oss att hantera cyklarna. Vi lärde oss att ta oss av och på snabbt utan att slå oss, bromstekniker, att kasta cykeln vid ett gripande, stoppa andra cyklister, bilister och fotgängare och hur cykeln kan användas som skydd om det blir hotfullt, säger Krister Drakeklint.

Nu ska kunskapen föras vidare inom Södermalmspolisen som blir ensam i city med sin cykelsatsning. Patrullerna kommer jobba med vanligt brottsförebyggande arbete men också sättas in vid evenemang som Midnattsloppet när det är betydligt lättare att ta sig fram utan bil.

– Vi kan ju köra genom parker, i trappor, i Gamla stans gränder och vara mycket snabbare än bilarna i vissa fall, säger Fredrik Hellgren.

Grinig stämning

Att allt fler stockholmare börjat cykla är en annan anledning till satsningen. Både Krister och Fredrik är vana pendelcyklister och beskriver stämningen på de allt trängre cykelbanorna som grinig.

– Vid en del rödljus är det nästan ovanligt att cyklisterna stannar. Det körs på trottoarer och mot enkelriktat och påpekar man något som privatperson så får man rätt hårt mothugg. Även när vi är ute som poliser är det grinigt, ”ska inte ni jaga Palmes mördare” typ, säger Frederik Hellgren.

Bort med bilarna

Samtidigt poängterar poliserna att de inte är ute för att ”sätta dit” just cyklister. Alla trafikanter kommer ha blickarna på sig.

– Vi kommer också se till att få bort bilar i cykelbanorna till exempel. De bötar vi direkt och är föraren i närheten måste bilen flyttas, säger Fredrik Hellgren.

Vad kan ni göra åt andra hinder som byggavfall och ställningar?

– Ja, det där är bekymmersamt. Ofta finns det ett bygge i närheten som vi kan prata med men vi får också anmäla det till staden, säger Krister Drakeklint.

Han och Fredrik sitter även med i det brottsförebyggande rådet Söderandans grupp för oskyddade trafikanter.

– Där gör vi också vad vi kan för att påverka för att staden ska underlätta för cyklister. Men sen är det vår förbannade plikt att ingripa när en trafikant gör fel, säger Krister Drakeklint.

Så mycket kostar det...

...när bilister respektive
cyklister åker fast

Att köra mot rött 3 000 respektive 1 500 kronor

Bryta mot högerregeln 2 000 respektive 1 000 kronor

Strunta i väjningsplikt vid obevakat övergångsställe 3 000 respektive 1 500 kronor

Bryta mot stopplikt 2 500 respektive 1 000 kronor

Är segwayen omkörd nu?

Under 2011 började Södermalmspolisen använda sig av segways i arbetet. Betyder er cykelsatsning att det fordonet fasas ut nu?

– Nej, den kommer fortsatt vara ett transportmedel på Söder, till exempel vid narkotikaspaning och vid evenemang. Men en segway måste laddas efter två timmar och kör bara i 20 kilometer i timmen. Det knäcker vi lätt på cykel, säger Krister Drakeklint.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.