Cykelförbifart. ”Här borde de bygga en rak cykelväg”, tycker lokalpolitikern Erik Sihlberg (C), som står där planerade cykelvägen kommer svänga (den lilafärgade linjen i illustrationen). Foto: Rasmus Panagiotis Columbus

Cyklister rasar mot planer på kurvig cykelväg

En planerad slingrig cykelväg vid Bredängs trafikplats har rört upp känslor bland Stockholms cyklister. ”Det här är vägen alla cykelpendlare söderifrån kommer att använda. Om de ändå ska bygga om den, kan de väl göra det bra”, tycker cyklisten och lokalpolitikern Erik Sihlberg (C).

  • Publicerad 17:00, 21 nov 2017

När det planerade bostadsområdet Mälaräng ska byggas vid trafikplats Bredäng ska även hela den stora trafikplatsen byggas om. I samband med det även cykelvägen som leder vidare mot centrala Stockholm.

Kul, tycker flera cykelentustiaster. Men det finns ett problem.

– Det kommer att bli en väldigt krokig cykelväg, när den har alla förutsättningar att bli rak. Det här är vägen alla cykelpendlare söderifrån kommer att använda. Om de ändå ska bygga om den, kan de väl göra det bra, säger Erik Sihlberg (C), lokalpolitiker och nybliven cykelpendlare.

Här får Stockholm helt nytt bostadsområde

Bilarna får raksträckor

Vägen är en del av det regionala cykelpendlingsstråket som går längs E4/E20 – Södertäljevägen – cyklisternas motorväg alltså. Och bland cykelentusiaster har reaktionerna på planerna varit starka på nätet: ”En svängfest” och ”det sämsta jag sett” är några av dem.

Flera menar också att än en gång är det cyklister som måste svänga medan bilarna får raksträckor.

– Det känns som att cykling ofta prioriteras i innerstan, men när det gäller oss cykelpendlare i förorten är det inte lika viktigt, säger Erik Sihlberg.

Men det är ju bara några svängar, gör det så mycket?

– Det handlar ju om att ge cykling bättre förutsättningar. Ju bättre cykelvägar man bygger, desto fler kommer att cykla och desto mindre konflikter blir det i trafiken. Det är ju grundkursen i trafikforskning.

"Svängfesten". Så här ser planen ut för den ombyggda Trafikplats Bredäng. Den lila linjen är förslaget för hur det regionala cykelpendlarstråket ska dras. Illustration: Stockholm stad

I stället för en ”svängfest” vill han istället se en ”Cykelförbifart” – en rak cykelväg, som en förlägning av Murmästarvägen, rakt in i Västertorp.

Men det kan bli svårt att prioritera cyklisterna över bilisterna det här fallet, menar Joel Berring, projektledare på stadsbyggnadskontoret.

– Det är en utmaning att få till en bra cykellösning på platsen, även om vi vill det. Vi är låsta av hårda regler från Trafikverket, vars prognoser pekar på att biltrafiken kommer att öka och då kan vi inte skapa en situation där köerna till E4 riskerar att blir stora, säger Joel Berring.

”Kraftledning försvårar”

Situationer för cyklister i området kommer bli mycket bättre än vad den är idag, säger han. Men att bygga en rak cykelväg, över eller under trafikplatsen kan bli knepigt.

– Det går det kraftledningar på platsen som försörjer hela södra Stockholm med el, vilket gör det svårt att jobba där i nuläget. Men det är möjligt att en sån åtgärd går att skapa i efterhand, det får vi titta närmare på, säger Joel Berring.

Erik Sihlberg tänker dock inte ge upp drömmen om en rak cykelsträcka genom området.

– Nästan alla partier i staden är överrens om att cyklande måste prioriteras över bilismen. Jag ska försöka samla de andra partierna och se om vi inte kan ta tjänstemännen i örat.

Bildspecial: Första titten på framtidens Skärholmen

En veganpizza i orten - ska Bredäng tas över av vita medeklass-hipsters?

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.