DANVIKSBRON ÄR USEL. Enligt trafikkontoret bör hela bron bytas ut till en beräknas kostnad av 125 miljoner kronor. Foto: Per Cornell/Trafikkontoret

Danviksbron är slutkörd – trafikkontoret vill bygga helt ny

Renoveringen för några år var inte nog, Danviksbron är i uselt skick. På Nackasidan riskerar betongbitar att rasa ner på cyklister och staden utreder nu om bron ska ersättas med en ny.

  • Publicerad 12:16, 10 sep 2015

Den drygt 60 år gamla väg- och järnvägsbron mellan Södermalm och Nacka håller inte längre måttet.

Enligt en utredning gjord på uppdrag av trafikkontoret bör hela bron bytas ut mot en ny.

– Vi har förbrukar en stor del av den teoretiska livslängden. Konstruktionen spricker lite. Ska vi kunna trafikera bron utan inskränkningar bör man byta ut bron nu, säger Lars Matz, betong- och broexpert på trafikkontoret.

Enligt förslaget bör ett brobyte samordnas med Saltsjöbanans upprustning för att minimera påverkan på tågtrafiken.

Bron spricker

Allra sämst mår bron i den sida som sträcker sig in över Nacka. Där riskerar lösa betongbitar att rasa ner.

– På Nackasidan finns det ett betongspann som är i väldigt dåligt skick. Den håller vi under uppsikt eftersom det rör sig cyklister och gångtrafikanter där under. Men vår bedömning är ändå att det inte råder någon fara för allmänheten att vistas under bron, säger Lars Matz.

En ny bro beräknas kosta cirka 125 miljoner kronor.

Politikerna i trafiknämnden väntas inom kort fatta beslut om att göra en mer specifik utredning om vilka konsekvenser ett brobyte kan få samt hur kostnaden för ett brobyte bör fördelas mellan SL och Stockholms stad.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.