Ägaren för Vegan Soul Train säger att food truck-trenden är död. Foto: Karin Nilsson

Därför överger foodtrucksen Stockholms gator

Stenhård konkurrens och höga avgifter får foodtrucks att överge stans gator. I stället rullar de till stora arbetsplatser.

  • Publicerad 06:30, 3 maj 2017

Om du inte kan betala en hyra på 2 500 kr i månaden så ska du nog inte hålla på.

– Hajpen är över. Det är ett hamsterhjul med mycket jobb för lite pengar. Många har gått i konkurs. Man får åka runt som en råtta!

Så sa Bart Brolin, ägare till Vegan Soul Train, nyligen i en intervju där han berättade att han skippar det mobila och blir stationär i Tanto i sommar. Kikar man på trafikkontorets siffror, stämmer dödsdomen. Av 100 möjliga foodtruck-tillstånd är det i skrivande stund endast 50 stycken som rullar runt i Stockholm. För ett år sedan var det 78 stycken, året innan det 93 stycken.

M: Om foodtrucks står stilla kan man lika gärna bygga en kiosk

Det är nästan en halvering på två år. Enligt de truckägare vi pratat med, och trafikkontoret, så är det många som lagt ner då konkurrensen om platserna är stenhård och efterfrågan har minskat.

Joakim Skogh var en av de första att haka på då beslutet om särskilda p-tillstånd klubbades igenom 2013. Då fanns 20 stycken.

– I början flöt det på. Men sedan blev det för många bilar. Det var svårt att tjäna något. Sedan höjde de avgiften. Från början kostade det bara 10 000 kr, säger Joakim Skogh, som gett upp sin verksamhet i Stockholm.

Förra året började Carmen Ochoa att sälja peruansk gatumat från sin truck Antojitos. "Det har varit mycket problem", berättar hon.

– Jag gillar att laga mat och det är roligt, men det har inte gått som jag har tänkt. Det blir inte mycket pengar. Det har varit för många bilar. Vissa dagar kunde jag inte jobba för jag fick inte plats och sedan gäller mitt tillstånd inte på alla gator om jag inte betalar mer.

Idag tar staden ut 30 000 kr per år för p-tillstånd till en foodtruck. Nytt för 2017 är att trafikkontoret tillåter att man kan välja hur länge man vill ha det: tre, sex, nio eller 12 månader. Detta för att ge nya verksamheter en chans att etablera sig utan att behöva slanta upp ett helår på ett bräde. Sedan kan de förnya i omgångar.

Containerpark ska locka stockholmare till Hötorgsterrassen

Men många väljer att pausa sitt p-tillstånd – samtidigt som de fortsätter att bedriva exakt samma verksamhet. En av dessa är Curbside, som har två fordon i drift som kränger amerikanskt gatukrubb.

– Vi ska ansöka om nytt i maj. Vädret har varit för dåligt och det kostar så mycket att vi helt riktat in oss på fastighetsägare. Då behöver vi inte ha med Stockholm stad att göra. Du står på ett företags parkering och betalar en mindre avgift till dem. Många ringer oss, säger Amir Albaaj som äger Curbside, som det enligt honom går bra för.

De skippar alltså stadens trottoarkanter och riktar in sig på privat mark. På trafikkontorets tillståndsavdelning bekräftar utredaren Lisbeth Gunnarsson att det blir allt vanligare.

– Man betalar men inte till oss. Många tycker att vi är för dyra. Vissa politiker trycker på för att sänka men de som regerar nu vill inte det, säger Lisbeth Gunnarsson.

Kring det här har en verksamhet vuxit fram för Walter Carvajal, affärsutvecklare inom upplevelseindustrin. Han agerar som en sorts foodtruckmäklare. Han har inget eget fordon, men hjälper privata företag som vill ha en ambulerande foodcourt som skiftar varje dag: "Det är ett sätt för företag att skärpa till lunchutbudet för de som jobbar där".

Han driver även Sthlm Street Lunch, fasta privata platser runt om där det alltid står en samling matmånglare.

– Det finns minst lika många foodtrucks idag som förr. Men fler och fler väljer att skippa stadens tillstånd. Truckarna kan komma till platsen, plugga in elen och bara sälja mat. Logistiken blir lättare. De måste inte jaga p-plats eller leka "Följa John" med varandra, det blir inte bra. De betalar en viss peng till oss, som är billigare än stadens avgift, säger Walter Carvajal.

Hur mycket betalar de?

– Jag kan inte säga för den varierar. Om det är ett nyetablerat ställe så kanske det inte kostar något. Ett bra samarbete ger pengar på annat sätt. Och staden får mindre att göra. Men ärligt, om du har en truck och inte kan betala en hyra på 2 500 kr i månaden, vilket är stadens årsavgift delat på 12, så ska du nog inte hålla på. Även om jag vet hur tungt det är att sköta en truck.

På trafikkontoret bekräftar den förr så hårt ansatta Lisbeth Gunnarsson att hon fått lättare arbetsbörda. I övrigt har hon "inga synpunkter" på foodtruckmäklandet.

– Jag skulle vilja att staden fixade egna fasta platser. Men inga politiker är intresserade av det i dagsläget. Får se om vi byter i stadshuset, då kanske det blir ändring på det.

Daniel Helldén (MP) gillar pad thai. Med tofu. Foto: Agnes Stuber

De som styr: Taxan är rimlig

Enligt trafikborgarrådet Daniel Helldén (MP) har faktiskt staden en fast uppställningsplats för foodtrucks – mitt emot stadshuset, på mark som tillhör fastighetskontoret.

– Jag tycker det är jättebra ju färre som står på gatan. Det ökar framkomligheten. Vi har sett den här utvecklingen komma, det dyker upp på fler och fler platser. På Riddarholmen hyr till exempel staten ut mark som vi inte bestämmer över.

Var inte tanken att de skulle rulla runt och komma folket till nytta? Inte bara stå stilla som helt vanliga gatukök.

– Här vid stadshuset har de ett rullande schema så det är inte samma varje dag. Jag tycker att det fungerar utmärkt.

Är stadens parkeringsavgifter för höga?

– Nja, det skulle jag inte säga. Vår taxa är satt utefter förutsättningarna i gatumiljön. Du får parkera på annars förbjudna platser, jag tycker att det är ett generöst tillstånd. Nu har det vuxit fram en privat marknad på sidan om, det är en naturlig utveckling som vi bara ser som positiv. Om vi haft nolltaxa kanske den inte kommit till stånd?

Kommer staden att skaffa fler fasta platser?

– Klart vi skulle kunna göra det. Men det rullar ju på bra ändå.

Vad är din egen favoritlunch?

– Jag gillar pad thai med tofu, även om den kan vara väl söt.

Walter Carvajal har sett att det finns affärer att göra i att de rullande restaurangerna nu vill stå stilla. Foto: Privat

Men exakt hur många food trucks finns det?!

Ja, hur svårt kan det vara att svara på den frågan egentligen? Rätt svårt, faktiskt. Trafikkontoret har just nu utfärdat 50 stycken speciella parkeringstillstånd. Samtidigt har Miljöförvaltningen 82 stycken listade bilar, baserat helt på att företagen själva skickat in en anmälan som registreras som livsmedelsanläggning.

Kruxet är att det inte finns någon egentlig definition av vad en foodtruck är. Och när en mobil livsmedelsanläggning är registrerad så kan den brumma på rakt ut i hela EU. Det kan alltså komma foodtrucks från andra kommuner och EU-länder och servera mat i Stockholm.

Så de där 82 truckarna är alltså bara de som är reggade i Stockholm.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.