Nya regler. Ubers Sverigechef Martin Hedevåg efterlyser nya regler på taximarknaden.

DEBATT: Enklare taxiregler kan skapa hundratals nya jobb i Stockholm

Ubers Sverigechef Martin Hedevåg efterlyser nya regler på taximarknaden. "Med långsiktiga spelregler kan vi redan på kort sikt öppna dörren till arbetsmarknaden för hundratals människor i Stockholm", säger han.

  • Publicerad 11:12, 29 nov 2016

Det är en ingen överdrift att påpeka att många delar av i Stockholm, Göteborg och Malmö har en oacceptabelt hög arbetslöshet. I några stadsdelar är den långt över tio procent. Många väntar på att få sitt första jobb och några är arbetslösa sedan år tillbaka. För att lösa denna problematik måste det bli enklare för människor att komma i arbete. Det gäller inte minst inom taxi- och transportmarknaden.

Svensk taxinäring håller hög kvalitet generellt – bilarna är ofta bra, förare är utbildade och mobilappar för resebokning erbjuds utbrett. Men resorna är dyra för konsumenten och för att starta taxiverksamhet krävs månader av utbildning och kostsamma ingrepp i bilens utrustning, inklusive särskilda registreringsskyltar och taxameterutrustning. För att få taxitrafiktillstånd krävs det dessutom att du har minst 100.000 kr på banken för att du ska möta de befintliga kraven – alltså dubbelt så mycket som det krävs för att starta ett vanligt aktiebolag.

Hindras av onödigt höga trösklar

Samtidigt finns det mängder av arbetsvilliga människor som ihärdigt knackar på dörren till arbetsmarknaden. Varför måste de hindras av de onödigt höga trösklar som idag finns för att få köra andra människor i sin bil mot betalning?

För att göra det möjligt för fler att komma i arbete som sina egna chefer via plattformar som Uber bör man modernisera reglerna inom taxinäringen så att det går fortare och blir billigare att ta taxilegitimation samt att se till att det krävs mindre omfattande och dyr utrustning i bilarna.

15000 nya jobb i paris

I Paris, där reglerna är mer anpassade till dagens situation, har Uber och liknande tjänster skapat fler än 15 000 jobb på kort tid. Enligt oberoende forskning kommer merparten av dessa jobb från nybildade taxibolag i Paris norra och sydvästra förorter som använder Ubers plattform. Statistik visar även att Uber-förarna är yngre än genomsnittet av förarna bland de etablerade taxibolagen samt att en fjärdedel tidigare varit arbetslösa en längre tid.

Hundratals kan gå från bidrag till egen försörjning

Svenska regeringen har tillsatt en utredning av taxibranschens regler i Sverige. Den ska presenteras 30 november. Vi hoppas att det nya regelverket gör det enklare för människor att med kort startsträcka och utan höga kostnader driva sin egen verksamhet och komma in på arbetsmarknaden som självständiga chefer som planerar sin egen tid. Så arbetar i dag flera hundra förare i Stockholm, Göteborg och Malmö, och vi vill se att fler får den chansen.

Modernare och smartare regelverk säkerställer att svenska taxinäringen fortsatt håller hög kvalitet till ett billigare pris för konsumenten. Med rätt förutsättningar kan ytterligare flera hundra personer gå från bidrag eller utanförskap till egen försörjning.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.