Dödens väg. Väg 225 - dödens väg enligt Bengt Lundin, byggnadsingenjör, före detta byggnadsinspektör i Botkyrka kommun. Foto: Sara Ringström

DEBATT. Fler olyckor på väg 225 när den tunga trafiken ökar

När den nya storhamnen Norvik i Nynäshamn öppnar om drygt två år kommer den tunga trafiken att öka kraftigt på länsväg 225 genom Grödinge. Botkyrkas politiker måste göra något nu, skriver Bengt Lundin, tidigare byggnadsinspektör i kommunen.

  • Publicerad 11:15, 11 jan 2018

Tiden är knapp. De styrande i Botkyrka verkar vara handlingsförlamade.

När den nya storhamnen Norvik i Nynäshamn öppnar om drygt två år kommer den, till att börja med, ta emot 200 containerfartyg och 1000 rorofartyg per år. 160 000 lastbilar (eller 438 per dygn) kommer då att rulla på vägarna till och från Norvik.

När hamnen är fullt utbyggd förväntas siffran stiga till 350 000 lastbilar per år (eller 959 lastbilar per dygn). Den kraftigt ökande tunga trafiken skrämmer! Enligt Stockholms hamnars transportutredning kommer länsväg 225 att drabbas hårdast av hamnens godstransporter och vägen går som bekant genom Grödinge, bitvis också nära bostadsbebyggelse.

Trafiken på vägen är redan i dag mycket hög med motorcyklar, personbilar, lastbilar och bussar. Det kan komma 15-20 långtradare i en enda lång rad från färjorna i Nynäshamn, det vet vi vanliga bilister och andra trafikanter som ofta färdas på vägen. Väg 225 är egentligen inte byggd för att ta emot tunga transporter, den är ej heller särskilt trafiksäker, det sker dödsolyckor på den varje år och viltolyckorna är oräkneliga.

Väg 225 kan med rätta kallas dödens väg. Dessvärre går den också rätt över ett rasriskområde i Vårsta. Var kommer att hända när detta område belastas med 400-500 tunga transporter per dygn?

Jag vill samtidigt varna för att det kan finnas fler rasriskområden längs den dryga kilometerlånga sträckan av vägen som går utmed Malmsjöns strand i Vårsta. För att vara på den säkra sidan måste en geologisk undersökning genomföras och det med det snaraste.

Tiden är knapp. De styrande i Botkyrka verkar vara handlingsförlamade. Man borde för länge sedan ha agerat för att möta den kraftigt ökande trafiken eller förlitar man sig på att planerade tvärförbindelsen över Södertörn skall lösa problemet?

Det kommer den inte att göra! Det beror på att lastbilschaufförerna ändå kommer att välja den kortaste vägen från väg 73 i Ösmo över Sorunda och Grödinge fram till riksvägarna E4 och E20 vid Södertälje. Tvärförbindelsen har dessutom inte ens börjat byggas.  

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.