2017 års prishöjningar på månadskorten var de första sedan 2011. Foto: Jannie Flodman

Dyrare SL-kort får fler att skippa tuben

En tredjedel av stockholmarna har redan skrotat SL-kortet sedan prishöjningen i januari, enligt vår undersökning. Och ytterligare prishöjningar väntar.

  • Publicerad 16:55, 18 jul 2017

1. Vad tycker du om SL-priserna? 2. Var går din smärtgräns för hur mycket det får kosta? David Axelsson, 25, nyutbildad civilingenjör, Mariatorget: 1. – Jag precis ska köpa nytt kort och börja betala helpris eftersom jag gått klart min utbildning, så det kommer kännas. Men man kan inte klaga. Det ger så enormt mycket frihet. 2. – Om det höjs med 30 kronor i månaden är det inte världens grej. Jag skulle väl sluta åka om det blev billigare att åka bil. Men dit är det är det lång väg kvar. Foto: Jannie Flodman

Angelica Norbell, 29, arbetar på kafé och i butik, Upplands-Bro: 1. – Jag är inte så förtjust i att det är höga priser. Jag förstår att man behöver rusta upp, men det är slitigt med ersättningstrafik. Jag pendlar mellan Upplands-Bro och Täby. Normalt tar det ungefär en timme och tjugo minuter per resväg, nu tar det närmare två timmar. 2. – Jag tycker att det var okej som det var för ett tag sen, 750 kr i månaden. Men jag förstår att man behöver höja. Foto: Jannie Flodman

Hans Esselius, 68, pensionär, Skärholmen: 1. – Jag tycker att det är utmärkt. Jag är glad att jag slipper gå till Värmdö idag. Eller ta häst och vagn. Jag reser ofta, överallt. Jag är en världsupptäckare. 2. – Jag är pensionär så jag får rabatt. Det finns väl en smärtgräns, men jag vet inte vad den skulle ligga på. Foto: Jannie Flodman

34 procent av de som svarat i vår Stockholmspanel har valt andra färdmedel efter prishöjningen till 830 kronor. 11 procent har i stället börjat åka bil. En av dem är 22-åriga Olivia Larsson.

– Det är för dyrt att resa kollektivt. Men framför allt beror det på att det är mycket smidigare med bil.

Sedan några månader tillbaka har hon egen bil. Främst är det de långa resvägarna som är anledningen. Hon bor i Skärmarbrink, jobbar i Trosa eller Jordbro och rider utanför Vårsta.

Men om det skulle vara billigare att resa kollektivt skulle Olivia Larsson kunna tänka sig att ställa bilen.

– Skulle det kosta 200 – 300 kronor per månad skulle jag köpa kort. Jag skulle nog åka bil ändå, men jag skulle definitivt resa kollektivt kortare sträckor. Jag repar med mitt band i Solna och skulle lätt kunna ta tunnelbanan dit. Men tyvärr tjänar jag verkligen på att ta bilen korta sträckor, eftersom det kan kosta nästan 100 kronor att åka fram och tillbaka på enkelbiljetter.

Stockholm har dyrast enkelbiljetter i hela landet.

"Lönsamt om samhället betalade mer"

SL uppskattar att de har ungefär 800 000 tusen resenärer per dag. Stockholm och Uppsala är ensamma om att ha ett enhetligt pris på periodkort som gäller i hela länet.

– Det är så många som arbetar och bor i Stockholm, vilket gör att man kan pressa priserna, säger Tom Petersen som är utredare på myndigheten Trafikanalys.

Trots detta kommer priserna att höjas, 2018 kommer ett månadskort att kosta 860 kronor. Tom Petersen är inte övertygad om att det är rätt väg att gå.

– Rent samhällsekonomiskt skulle det nog vara lönsamt om samhället betalade mer i storstäder, att man inte höjer priserna i lika hög grad som i resten av landet. Det finns problem i att det blir trångt på gator och vägar om färre väljer att resa kollektivt.

Samtidigt tycks stockholmare ha det relativt bra. Bara Uppsala, Sörmland och Gotlands län har billigare kollektivtrafik.

– Det är svårt att se något alternativ om man vill härbärgera alla som vill bo i stan. Om man slår ut kostnaden och ser hur mycket man kan resa i Stockholm är det nästan ingenting, vare sig man kollar på antal kilometer eller antal avgångar. Det är en god affär samhällsekonomiskt, säger Tom Petersen.

830 kronor i månaden. Men det hade kunnat kosta 1660 kronor.

– Man får inte glömma bort att minst hälften av biljettpriset betalas av alla skattebetalare i Stockholms län, oavsett om man reser eller inte. Man kan vara väldigt glad om man bor i Stockholm och vill resa kollektivt, avslutar Tom Petersen.

Tunnelbanan står för 22 procent av alla påstigningar i den regionala kollektivtrafiken i Sverige. Foto: Jannie Flodman

Vad är Stockholmspanelen?

Stockholmspanelen är vår läsarpanel där stockholmare med jämna mellanrum får svara på frågor om vår stad. DirektPress driver panelen tillsammans med analysföretaget United Minds.

I slutet av maj fick panelen svarade 507 personer på frågor om kollektivtrafiken i Stockholm.50 procent av de svarande var män, 49 procent var kvinnor. 1 procent har inte velat uppge kön.

Vill du vara med i vår Stockholmspanel? Gå in på stockholmdirekt.se/stockholmspanelen

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.