Foto: Mostphotos

Efter haveriet med persontransporter – staden kan bryta avtalet helt

"Vi skulle inte ingått avtalet med Favura". Det säger nu staden efter persontransporternas totala haveri i Söderort. Och från politisk håll öppnar (S) upp för att ta över verksamheten.

– Det bedömdes att Favura skulle klara av jobbet. Med facit i hand skulle vi inte ha ingått avtalet. Det skulle vi inte ha gjort. Men självklart tecknar inte staden avtal som vi inte tror kommer att fungera.

Det säger Christer Edfeldt, chef på serviceförvaltningen Stockholms stad. Senaste nytt i följetongen om den fallerade färdtjänsten i Söderort är att Favura nu inte heller klarar av att organisera skjuts av 300 funktionshindrade vuxna.

Hur det började 400 funktionshindrade utan färdtjänst – nya avtalet rivs upp direkt

I dagsläget innebär det att det nystartade företaget, som sedan nyår sköter samordningen av persontransporter i tre stadsdelar, bara har ansvar för 120 stycken barn. Inte totalt cirka 720 stycken barn, vuxna och äldre, som det var tänkt från början.

Bristerna i körningar täcks upp av andra bolag samt tre stycken taxibolag som får rycka ut. Exakt hur mycket extra det här kostar skattebetalarna, är enligt Christer Edfeldt omöjligt att slå fast. Men att det blir mycket dyrare råder det ingen tvekan om.

Kommer bli dyrare

– Taxibolagen tar något mer. Så det är klart att det är en merkostnad. Sen har detta förstås inneburit en ökad arbetsmängd för staden. Inte minst den extra hemtjänstpersonal som fick rycka in i början av förra veckan, säger Christer Edfeldt.

Han säger att serviceförvaltningen nu jobbar intensivt nästan dygnet runt för att lösa den situation som Favura satt dem i: "Den måste förstås upphöra snarast möjligt". Målet är att ha en långsiktig lösning på plats senast måndag.

Är Favura del av en sådan långsiktig lösning?

– Jag kan inte kommentera det i nuläget.

Christer Edfeldt säger att det är ett känsligt läge och vill inte uttala sig om staden ämnar bryta kontraktet. Inte heller finansborgarrådet Karin Wanngård (S), som är högsta politiskt ansvarig, vill uttala sig om avtalet med Favura ska hamna på skräphögen.

"Staden är hård mot de som inte levererar"

Men hon säger att staden är "väldigt hårda i dagsläget" att företag ska leverera det som utlovats.,

– Det går inte att bolla barn och föräldrar mellan olika privata aktörer. Om man tror att marknaden ska sköta allt, och den inte klarar det, så är det dags att backa bandet. Kanske staden ska ta över beställarfunktionen? Alltså att rodda bilarna och samordna, säger Karin Wanngård.

Men inte själva bilarna?

– Nej, vi är inte där än. Det finns en handfull aktörer på marknaden som vi kan jobba med.

Bakgrund: Favuras fallerade persontransporter

Fortsatt kaos med färdtjänst

400 funktionshindrade utan persontransport – nya avtalet rivs upp direkt

Favura ansvarar för transport av äldre, vuxna och barn med funktionshinder till skolor och äldreomsorg. Det gäller områdena Enskede-Årsta-Vantör, Farsta och Skarpnäck.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Se upp cyklister! Här är tjuvarnas fula knep

Nyheter För snart ett år sedan skrev vi om de itusågade cykelställen vid Årstabergs pendelstation, men fortfarande verkar problemet inte vara löst.onsdag 24/5 16:49

Startade feministgrupp på skolan – möttes av hat

Nyheter Eleverna på Johan Skytte i Älvsjö tröttnade på fördomar och missförstånd kring feminism och jämställdhet och startade en egen skolgrupp. Men initiativet har mötts av en våg av hat på sociala medier.onsdag 24/5 16:36