Johannes Cullberg, vd för den ekologiska matvarukedjan Paradiset, startar nu crowdfunding-kampanj för att finansiera kedjans expansion. Foto: Paradiset

Ekomatkedja vill expandera – för dina pengar

Den ekologiska matvarukedjan Paradiset ber stockholmarna att lätta på plånboken i en nystartad crowdfundingkampanj. Men det beror inte på att affärerna går knackigt, enligt vd Johannes Cullberg: "Tvärtom. Vi flyger".

  • Publicerad 14:00, 22 sep 2017

Att garageband, välgörenhetsorganisationer och personer i ekonomiskt trångmål crowdfundar för att finansiera allt från rep-lokaler till lägenhetshyror är ett fenomen som vuxit sig allt starkare de senaste åren. Men hittills har ingen kommersiell matvarukedja i världen ännu kommit på tanken att be kunderna om bidrag på liknande vis – förrän nu. Det menar i alla fall Johannes Cullberg, vd för den ekologiska matkedjan Paradiset, som nu gjort slag i saken.

SPANING: Vem är du i det nya Swish-samhället?

Genom en crowdfundingkampanj erbjuder företaget nu alla som vill att köpa aktier i bolaget, för mellan 1000 och 10.000 kronor. Som morot får man 20 procent rabatt i butikerna under ett års tid, och möjlighet att rösta fram vilka produkter man vill ha i butiken.

Trots att det bara gått en vecka sedan Paradiset lanserade konceptet är det redan 3500 personer som anmält sitt intresse. Men trots företagets vädjan till allmänheten, och det faktum att Paradiset gick 20 miljoner back i fjol, är det här inget tecken på att butikerna går dåligt enligt Johannes Cullberg.

– Nej för fasen, det tar mellan tre och sju år för en Ica-butik att gå med vinst och de har ju ohemult med pengar. Men redan efter två år blev vår Södermalmsbutik lönsam nu i augusti. Det visar att vi inte är temporära, tvärtom. Vi flyger.

Ändå behöver ni be om pengar för att kunna fortsätta?

– Vi vill växa och öppna många fler enheter, för att på riktigt utmana de stora matkedjor som har monopol i dag. För det krävs enormt mycket pengar. Det kan man antingen få in via investerare, vilket vi delvis gjort. Men vi har också en stark tro på delägarkraft, att människor kan känna sig delaktiga i sin närbutik.

Två nya krogar till ekologisk foodcourt på Södermalm

"Minst sagt behjärtansvärt"

Målet är att få in minst åtta miljoner kronor från stockholmarna, som alltså ska användas till att expandera med fler butiker runt om i landet. Något som ganska känns långt ifrån de gängse behjärtansvärda ändamål som annars ofta är föremål för dylika kampanjer. Men det håller inte Johannes Cullberg med om.

– Jag skulle säga att det här är ett minst sagt behjärtansvärt ändamål. Ju fler butiker vi har, desto bättre blir det för kunderna eftersom vi kan pressa priserna ju större volymer vi hanterar.

Men ni är ju trots allt ett företag som kommer att tjäna pengar?

– Om jag hade velat tjäna pengar hade jag valt ett annat spår än att försöka slå mig in i dagligvaruhandeln, det kan jag säga. Jag drivs av att kunna erbjuda människor bra, hälsosamma och rättvisa produkter utan massa skit i. Det behövs.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.