”En bra lärare ska vara snäll och sträng”

I dag, torsdag, är det internationella dagen för lärare. Bålstabladet besökte Gröna Dalenskolan för att prata med elever om hur en bra lärare ska vara och med lärare om sitt yrkes bästa sidor, utmaningar och råd till de som vill bli lärare.

  • Publicerad 09:34, 5 okt 2017

Det är en fröjd att jobba som lärare.

– Du borde prata med Elle och Maria, de är fantastiska. Deras engagemang, jag har inte sett det någon annanstans! De hittar på massa saker, har bra idéer, är lyhörda och ser inga problem. De är toppen, säger Maria Strömblad, en nöjd mamma som hämtar sina barn på Gröna Dalenskolan.

Det är en regnig eftermiddag dagarna innan den internationella dagen för lärare, 5 oktober. Det är inte alla länder som har utbildade lärare och där barnen får möjlighet att gå i skolan. Därför instiftade UNESCO 1994 en särskild dag om året för att uppmärksamma lärarnas situation i världen och deras viktiga betydelse för en god samhällsutveckling.

Lärarbrist

Sverige saknar i dag över 50 000 lärare och bristen beräknas bli allt större brist de kommande åren, 60 000 lärare år 2019. Det här påverkar både lärarnas hälsa, elevernas utbildning och samhällsutvecklingen.

Lärarförbundet önskar se 8 000 fler nyexaminerade lärare varje år för att täcka behovet.

Ofta lyfts yrkets svåra sidor upp, så som hög arbetsbelastning, mycket administration och svårt att hinna tillgodose alla elevers behov som faktorer för att få väljer läraryrket, men också en låg lön för den långa utbildningen.

Bästa yrket

Bålstabladet begav sig därför till Gröna Dalenskolan för att prata med lärare om deras yrke med lite extra fokus på de bra delarna.

Det var inte så svårt för Ellenore Ålin och Maria Fjäll. De kan nämligen inte tänka sig något bättre yrke än det de har.

– Det är en fröjd att jobba som lärare, med alla möten vi får till individerna. Vi har så roligt ihop när vi planerar lektionerna och skrattar mycket på lektionerna, säger Maria när vi slagit oss ned vid ett par bord efter arbetsdagens slut.

– Det är fantastiskt att få följa eleverna, vara med i deras vardag och se dem växa med kunskaperna, känna att de kan, säger Ellenore.

De jobbar tätt tillsammans och utformar ofta stationsundervisning, där eleverna får jobba i grupper i 25 minuter.

Klassisk lektionsundervisning blandas med kreativa, praktiska, problemlösande och skapande övningar där eleverna får jobba med alla sinnen och använda kroppen för att leka in lärandet. De kan bege sig ut på skolgården, baka för att få in mattekunskaperna, vara på scenen eller i skogen och utföra olika upplevelsebaserade uppgifter.

– Man behöver röra på kroppen för att orka, och få öva samarbete, konflikthantering men också kunna sitta och lyssna koncentrerat, säger Maria.

Besök av Gustav Vasa och Alfred Nobel

Det händer även att klassen får besök av olika karaktärer, så som när Gustav Vasa skidade in i klassrummet, Alfred Nobel experimenterade med ”dynamit” (tomtebloss) och när programmerings-roboten uppmanade klassen att följa med honom och hjälpa till med diverse uppgifter, berättar de båda lärarna med stort engagemang.

De fyller i varandra och börjar många meningar med ”kommer du ihåg när…” följt av en historia som slutar med hjärtliga skratt.

Barnen får sedan förklara för lärarna vad som hänt, när Ellenore och Maria kommer tillbaka i sina vanliga skepnader, och det visar sig att de brukar kunna återge det mesta, med stort engagemang.

– De lär sig när de har roligt, tycker att det är spännande och får engagera sig, säger Ellenore om den interaktiva teaterliknande undervisningen. Men de ska också få tid att reflektera och öva tålamod, så att det inte är nya intryck hela tiden, fortsätter hon.

– Det handlar inte om att vi ska leka hela tiden, utan att motivera varje elev på det sätt den behöver. Det var en elev som inte ville koncentrera sig men som älskade Pokémon. När vi gjorde Pokémonbokstäver lärde han sig alfabetet på två veckor, säger Maria entusiastiskt.

Skapar förtroende

Lärande bygger på kommunikation, tillit och att känna sig sedd, återkommer de ofta till. Eleverna ska våga fråga och försöka. Maria och Ellenore pratar om att jobba med så kallade pluskonton.

– Vi visar att vi litar på dem, för att också kunna dra åt tyglarna när det behövs. Det handlar om att skapa förtroende, bekräfta och lyssna på eleverna. Respekt är viktigt: aldrig acceptera något dåligt de gör, men inte döma dem. Vi kan säga till men skilja på sak och person, säger Maria.

– Varje elev ska känna att den är speciell för mig, fyller Ellenore i och ger som exempel att det kan vara att hon vet vad ett barns hund heter, fråga hur det är med lillebror, eller att veta att eleven varit bortrest och undra hur det varit.

Få nackdelar – om någon

De kan inte riktigt komma på några nackdelar med yrket.

– Det skulle vara att vi vill ha eleverna mycket längre om dagarna, säger Ellenore med ett leende.

– Ja, för vi vill kunna tillgodose allas behov. Det är en utmaning att komma fram till vilka insatser som behövs för dem som behöver extra stöd. Men att också de som behöver mer stimulering för att inte stå och stampa ska kunna komma vidare. Vi delar upp klassen i mindre grupper när vi jobbar i stationer och får därmed mer tid att se varje elev, säger Maria.

På Gröna Dalenskolan har man både läraradministratör och lärarassistenter anställda. Ellenore och Maria har märkt stor skillnad till det bättre efter de här tillskotten för cirka ett år sedan.

Hur kan man få fler lärare, eftersom det är så stor lärarbrist: Vad skulle ni vilja säga till dem som funderat på att bli lärare men tvekar?

– Prova att vara vikarie och förhoppningsvis kommer du till en bra skola. Vi måste också ta emot studerande och låta dem få prova och träna så att de får en bra upplevelse, säger Ellenore.

– Vi behöver smitta av oss av alla goda sidor i yrket, så att det inte bara blir tidsbrist och stress som syns i media, säger Maria.

– Det finns så många inlärningsstilar – du kan hitta ditt sätt att vara lärare på. Målen finns där, men hur man kommer fram till dem är olika. Kanske kan du hitta någon som du vill jobba ihop med och så kan ni söka utbildningen och tjänster ihop, säger Ellenore och ser leende mot Maria.

Hur ska en bra lärare vara:

– Snäll och lyssna på barnen, säger Linnea Hillgren, 5 år som går i förskoleklassen. Hon gillar när de får göra experiment och jobba med roliga teman både inne och utomhus.

– Sträng för om man inte lyssnar behöver man en sträng lärare, fast också snäll, säger Alice Chen.

– Hjälpa en, säger Mateusz Marciniak.

– Ge en godis! skämtar Isaac Jordan, hjälpsam och att bry sig, säger han sedan och tar upp en favoritlärare som kan bli arg och säga till, men som blir glad igen snabbt.

De går alla tre i årskurs 5 på Gröna Dalenskolan.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Från späda plantor i Skokloster till ståtliga julgranar i residensstaden

För många år sedan knyckte Åke Ericsson ett par späda granar i dikeskanten några stenkast från hans och makan Birgittas sommartorp i Skokloster. Nu, drygt trettio år senare, skänks granarna, för att...måndag 20/11 13:42

"Ta aldrig skit från någon" – ett framgångsrecept

Bålstadottern Mary Juusela prisas för sitt sätt att driva företag. Att gå sin egen väg. – Ta aldrig skit från någon. Vare sig du har Adhd, annan hudfärg, dyslexi eller något annat som är annorlunda....måndag 20/11 13:29

Senaste numret

Bålstabladet