Trots skyltar kör betydligt fler än bara bussar via Slussplan till och från Skeppsbron. Många vänder vid bilfällan. Foto: Sacharias Källdén

FILM: Fullt kaos vid Slussens bilfälla

Dryga året har gått – ändå kör bilar fortfarande fel vid Slussens bilfälla. Ett kaos som blivit en turistattraktion. "De som kör här är ju, ursäkta uttrycket, dumskallar" säger polisen Göran Martinsson.

  • Publicerad 20:24, 19 sep 2017

Sen midsommar förra året, då Slussens östra bro stängdes av, har staden brottats med smittrafik vid Slussplan. Trots att spårviddshinder har satts upp på platsen, för att bara bussar ska kunna passera, kör bilister fortfarande den här vägen från Skeppsbron.

Slussenkaoset: Spårviddshinder har beställts för att stoppa bilarna på Skeppsbron

Att stå vid bilfällan i 20 minuter är tillräckligt för att hinna få se nio personbilar, två skåpbilar och fem mopeder svänga upp här. De flesta inser missen, backar och stoppar upp busstrafiken. Andra kör upp på cykelbanan när de gör en u-sväng och i sämsta fall används cykelbanan helt krasst som parkering medan bilföraren i lugn och ro googlar fram en ny körväg.

Områdespolisen Göran Martinsson på plats vid spårviddshindret. Foto: Sacharias Källdén

"Dumskallar"

Områdespolis Göran Martinsson på plats skrattar på sin cykel. 

– Det är ett rikligt flöde hela tiden, trots övertydliga skyltar. Speciellt i rusningstrafik, då är det minst en bil var tionde minut. Folk har mer respekt för enkelriktatskyltar än "ingen motortrafik". De som kör här är ju, ursäkta uttrycket, dumskallar som inte läser skyltarna, säger han.

Men trots det kaosiga intrycket handlar felåkningarna framför allt om engångsföreteelser, enligt Göran Martinsson. Och Slussen-projektet upgger att trafikläget nu är mycket bättre än när hindren var nya.

– Hindren har absolut haft effekt. Innan vi satte dit dem var det timslånga köer på Skeppsbron för att bilister körde där och då kommer inte bussarna fram, säger Eva Rosman, kommunikationsansvarig på Slussen-projektet.

Bussförarna säkrare

Förutom spårviddshindren har flaggvakter och polis stått på Skeppsbron i omgångar för att stoppa bilarna. Idag har de allra flesta bilister lärt sig att ta andra vägar, uppger Eva Rosman.

– Visst finns det fortfarande bilister som försöker och i somras var det en del turistbilar som körde fel där men vi tycker att hindren fungerar, säger hon.

Även SL, som drabbades av förseningar när trafiken på Skeppsbron korkade igen, är nöjda med lösningen.

– De tycker att det fungerar riktigt bra. I början var ett problem att busschaufförerna vara ovana att sikta in sig rätt vid hindret men nu är de säkrare på att köra över. Det flyter på bättre, säger Eva Rosman.

Det finns inga planer på att plocka bort hindren som kommer vara kvar till Slussens nya huvudbro öppnar runt 2019/2020.

Ny smittrafik i Gamla stan

En ovälkommen följd av att Slussplan stängts för bilar är att många boende i Gamla stan upplever att smittrafiken i deras gränder har ökat rejält.

Här tittar trafikkontoret och polisen på hur trafiken skulle kunna begränsas.

– Vi satsar på Järntorget där vi har Segwaypoliser som tar fast smitare som kör mot enkelriktat. Där finns också mycket gångtrafik och boende, säger polisen Göran Martinsson.

Bilisternas nya fulknep vid Slussens bilfällor – fara för cyklister och gående

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.