Följ med föraren som arbetat nästan 40 år på Roslagsbanan

Lars-Henrik Larsson gör sin sista vinter som förare på Roslagsbanan efter nästan 40 år. Vi följde med en morgontur fram och tillbaka mellan Stockholm Östra och Kårsta.

  • Publicerad 14:26, 23 jan 2018

"Det var den sjätte augusti 1979, som jag körde Roslagsbanan för första gången. Då hade jag redan arbetat på Saltsjöbanan ifem år. Jag hade också arbetat med lite administrativa uppgifter där emellan men kände att jag längtade efter naturen och skifttiderna. Då visste jag också att man behövde förare hit ut. Sen är jag ju uppväxt i trakten också.

"Ute i verkligheten"

Efter ett fem år långt mellanspel som utbildningsledare på SL kom jag till Roslagståg 2003 och var trafikchef i 10 år och när Arriva tog över blev jag trafikplaneringschef. Men nu tänkte jag att inför den sista vintern så vill jag vara ute i verkligheten igen.

Det är svårt att säga vad som är roligt med att köra. Men det är hela miljön och ansvaret man har för sina resenärer och för att ta dem till arbetet, eller vart de nu är på väg. Sen får man tid att vara ifred med sina egna tankar. Men jag kan tänka mig att människor som är väldigt sociala, med betoning på väldigt, kan nog tycka det är lite ensamt. Men det är ofta lugnt och fridfullt.

Lars-Henrik Larsson går i pension i sommar efter närmare 40 år längs spåren på Roslagsbanan. Foto: Kevin Wedin

"...förblir tågen trogna"

Det är roligt att Roslagsbanan har så starkt stöd. Det är på gott och ont som vi har fått så mycket resenärer, vi har bekymmer med att det inte finns tillräckligt med vagnar under vissa tider. Men att antalet resenärer ökat beror väl på inflyttningen och på hur situationen på E18 ser ut och jag hoppas att de som väljer tåget istället för bilen verkligen uppskattar Roslagsbanan och förblir tågen trogna.

"Då var de 20 år och nu är de 50"

Man ser ju väldigt mycket människor som står och väntar på tåget och många av de människorna har jag på sätt och vis kunnat följa genom livet. Då var de 20 år och nu är de 50.

Om jag kommer sakna något när jag går i pension vet jag nog inte svara på förrän då. Men jag vill nog kunna köra lite på timme några år till och kanske hinner vara med och köra de nya tåg som kommer om ett par år. "​

Foto: Kevin Wedin

Lars-Henrik Larsson

Ålder: 64 år

Bor: Täby

Familj: Hustri och två vuxna barn

Gör: Kör Roslagsbanan

Fritidsintresse: "Rätt mycket transportmedel också"

Bästa med roslagsbanan: "Den har så många stationer och att den går där bostäderna finns, så att den som reser med tågen väldigt sällan behöver byta till buss eller bil".

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Ett år med gaypodden: "Många tackar för att vi hjälpt dem"

Nyheter Alexandra från Vallentuna: "För få lesbiska som tog plats" Gaypodden har nyss fyllt ett år och vi har snackat med Vallentunabon Alexandra Malmlund som är en av grundarna till podcasten.fredag 23/2 15:05