Nya tåget C30 ska köra på röd linje i början av 2018. Foto: illustration: Bombardier

Förarlösa tåg till t-banans röda linje kan stoppas

Tunnelbanans röda linje ska uppgraderas med nya tåg och ett nytt signalsystem. Men det sista steget för att öka kapaciteten – förarlös drift – svävar nu i osäkerhet.

  • Publicerad 06:20, 21 mar 2017

Trycket på röda linjen ökar och för att kunna möta det ökande transportbehovet har politikerna i landstinget beslutat att uppgradera tunnelbanans röda linje med nya tåg, trafikstyrningssystem och depå.

SL har köpt in 48 nya tåg som ska ge tätare trafik. De nya tågen har luftkonditionering och fler ytor för barnvagnar och rullstolar och ska börja rulla på röda linjen om cirka ett år.

Nya röda linjen kan få förarlösa tåg och plattformsdörrar

I planerna för nya röda finns också en ambition om att skapa ett helautomatiskt system – där de nya tågen körs utan förare.

– Helautomatisk drift skulle ge ökad kapacitet, göra tunnelbanan mindre känslig för störningar men också göra den tryggare och säkrare, sa trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons (M) till StockholmDirekt i augusti förra året.

Vill spara

Men nu har planerna stött på patrull.

I landstingsdirektören Malin Frennings underlag till nästa budget har satsningen på förarlösa tåg strukits.

Stockholms nya t-banetåg får designpris – här är detaljerna

Frenning vill ta bort vissa planerade investeringar eftersom hennes bedömning är att det blir tuffare tider kommande år.

Däribland helautomatisk drift av röda linjen som beräknas kosta cirka 1,6 miljarder kronor.

Trafiklandstingsrådet Kristoffer Tamsons respekterar direktörens beska förslag – men påpekar att saken inte är avgjord.

Ytterst är det politiken som bestämmer hur budgeten ska se ut.

– Vi kan konstatera att det som landstingsdirektören presenterar är ett kärvt underlag med hänsyn till att skatteunderlaget minskar och skatteutjämningen skenat. Detta samtidig som konjunkturen är osäker.

Frågan om förarlösa tåg kommer att diskuteras under budgetarbetet.

– Nu inleder vi samtal och jag kommer alltid att kämpa för att få så mycket kollektivtrafik som möjligt, säger han.

Vad skulle det innebära för uppdateringen av röda linjen om helautomatiseringen uteblir?

– Det är en hypotetisk fråga, säger Kristoffer Tamsons.

Nya mönster. Tågen får Designpriset för sin exteriör, men även invändigt finns flera designade inslag. LED-lamporna i taket till exempel, och sätena som är särskilt framtagna för Stockholm. Foto: Bombardier

Röda lampor bak, vita fram. Den lysande ”ramen” runt vindrutorna är något som The Chicago Athenaeum International Museum of Architecture and Design gillar extra mycket. Foto: Bombardier

Lasse Åbergs klassiska mönstertyg har fått stryka på foten i C30. Mönstret på bilden är ”i stort sett” det som kommer att finnas på riktigt, enligt Mattias Jansson. Foto: Bombardier

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.