Djupt. Projektkommunikatören Anders Cronqvist har sett förbifartsprojektet ta form på nära håll. Foto: Jonas Månsson

Förbifartsbygget går på djupet

På norra Lovö tar arbetet med Förbifart Stockholm form. Drygt 20 meter under marken borras och sprängs det för fullt. – På vissa håll märks det inte så mycket ovan jord, säger Anders Cronqvist, projektkommunikatör vid Trafikverket.

  • Publicerad 09:48, 3 nov 2017

I den skepnad som det blir är det 18 av 21 kilometer som går i tunnlar.

Under marken sker febril aktivitet med Förbifart Stockholm. Det omtvistade projektet som, när det står klart 2026, ska sträcka sig från Kungens kurva till Häggvik är till största delen under jord.

– I den skepnad som det blir är det 18 av 21 kilometer som går i tunnlar, säger Anders Cronqvist.  

På Lovö pågår arbete med bland annat arbetstunnlar och hamnar för transport av bergmassor. Lovös två arbetstunnlar är på södra respektive norra delen av ön.

– Det är glest med bebyggelse runtomkring. Det innebär att det kan komma sträckor där vi kan jobba på andra tider än vad man skulle kunna göra annars. Finns det inga fastigheter nära kan vi exempelvis borra på nätter, något man inte skulle kunna göra annars, säger Knut Urtel, samordnande byggledare på Lovö.

På norra sidan har arbetstunneln kommit runt 250 meter och ligger drygt 20 meter under jord. När projektet står klart har arbetstunnlarna pluggats igen och marken återställts. Huvudtunneln, det vill säga den tunneln som trafiken ska köra i, kommer vara ungefär 65 meter under jord.

– Vi beräknar att komma ner till den nivån runt sommaren 2018, säger Knut Urtel.

Sedan dröjer ytterligare några år innan tunneldelarna norr- och söderifrån möter tunneln under Lovö.

– Runt mitten av 2020 enligt den tidsplan vi har fått från entreprenören, säger Knut Urtel.

Parallellt med tunnlarna börjar den norra hamnen bli klar för användning. Där är förhoppningen att båtar snart ska kunna transportera bort bergmassor. 

Vad är det svåraste med arbetet?

– Jag skulle säga logistiken, säger han.

Mer: Så fortsätter bygget

2018-2022:

Byggproduktion längs hela sträckan.

2022-2025:

Installationsarbeten med el, ventilation, vägbanor, trafikstyrning, övervakning med mera.

2025-2026:

Tester, driftsättning och invigning.

Källa: Trafikverket

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Äldreboende ger plats för flyktingar

Nyheter Ekerö kommun behöver boplats för nyanlända. Då blir Söderströmsgården tillfällig lösning. – Det är positivt på många sätt, säger Anders Anagrius, integrationschef.måndag 20/11 15:57

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter