Många lockas att ansöka om ersättning när de drabbats av SL:s förseningar. Foto: Sacharias Källdén

Försenade resenärer kräver SL på miljoner – så mycket kan du få tillbaka

När du står där bitter på perrongen; är du en av de som dundrar iväg en ansökan om ersättning för förlorad tid? Hittills i år är det 26 000 resenärer som gjort just det. Många sköna miljoner rullar iväg för SL när trafiken inte går i tid.

Förr hette det resegaranti. Numera kallas det rätt och slätt för förseningsersättning. Och det är många 08:or som utnyttjar chansen att få ekonomisk kompensation för minuterna som tickar bort på perronger och i busskurer. Eller om de själva fått lägga ut för till exempel taxi.

Hittills under 2017 har 25 716 resenärer ansökt om ersättning. Och hela 21 772, alltså 85 procent, har fått godkänt – med en efterföljande slant på sina konton. Det är en smärre ökning jämfört med samma period 2016, förmodligen på grund av den här vinterns extrema snökaos och terrorattacken på Drottninggatan.

Det innebär att SL under årets första sju månader pungat ut med totalt 9 545 858 kronor i förseningsersättning. En nätt summa. Men förmodligen betydligt lägre än det skulle kunna vara om alla som kunde kräva, faktiskt gjorde det.

– Det här är en helt normal mängd ersättningar. Men det är helt omöjligt att svara på vilket mörkertal det finns vad gäller hur många som inte ansöker trots att de skulle kunna vara berättigade till det, säger SL:s kommunikatör Claes Keisu.

Under tio kronor

Den lägsta summorna som betalats ut ligger under tio kronor. Absolut lägst är resenärer som inkasserat två kronor; uträknat efter de regler som gäller för de som till exempel har ett ungdomsårskort.

– Jag vet inte vad det kostar oss administrativt att betala ut det, men jag gissar att det vida överstiger två kronor, spånar Keisu.

Krävde 22 000

Maxbelopp att få är 1 120 kronor. Det innebär att den resenär som ansökt om 22 000 kronor inte riktigt fick så mycket som han förväntat sig. Det var en man som i samband med Drottninggatan-dådet i april tog en taxi från Klarabergsgatan till Märsta station. För den sträckan på cirka fyra mil krävde taxichauffören alltså 22 000 kronor. Mannen skrev i sin ansökan att "det var väldig svårt att hitta taxi och de ville inte köra för en vanlig pris" och att "det var en väldig tuff dag".

Fick inte ens en tiondel

Samma dag och av samma anledning tog en annan resenär taxi från Märsta till Järna – kring åtta mil – för 16 196 kronor. Ersättning från SL: 1 120 kronor.

–  Visst kan det vara möjligt att folk dragit till med att ansöka om så stora belopp som 22 000 kr. Men det kan också vara skrivfel i vårt system.

SL är alltid sena! Eller?

Visst känns det som att lokaltrafiken alltid segar och är sen? Men stämmer det? Nja.

Enligt SL:s statistik så har tunnelbanans punktlighet första halvåret legat stadigt kring 98 procent på sammanlagt 377 927 utförda avgångar. Uteblivna avgångar: 5 343.

Bussen varierar beroende på var du bor. I innerstaden pendlar avgångarnas punktlighet mellan 75 och 81 procent första halvåret. Totalt genomfördes 5 441 440 bussavgångar. Uteblivna: 16 697.

För pendeln ligger punktligheten på 89,7 procent för 86 061 utföra avgångar. Uteblivna: 2 483.

Då kan du få pengar

- Om du blir mer än 20 minuter försenad. Det gäller exempelvis om du följer reseplanerarens föreslagna resa med byten men ändå blir 20 minuter försenad, om bussen är fullsatt så du tvingas ta nästa, och så vidare.

- Om du reser med exempelvis taxi eller egen bil för att slippa bli mer än 20 minuter försenad, kan du få ersättning upp till 1 120 kronor.  

- Du kan också få tillbaka en viss procent av biljettpriset, även om du inte gör en alternativ resa. Om du blir försenad 20 minuter eller mer, får du tillbaka 50 procent av biljettpriset. Har du månadskort räknar SL ut ett pris per resa som grundar sig på hur många resor en resenär med sådant månadskort gör i genomsnitt. En pensionär med månadskort får exempelvis tillbaka sex kronor i ett sådant fall.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.