Nya hotellet i Swedbanks gamla lokaler vid Brunkebergstorg ska bli något alldeles extra och hypermodernt, säger vd Mattias Stengl. Foto: Hobo.se

Förstår du hipster-lingot bakom nya Hobo hotell på Brunkebergstorg?

Ett grönt hotell för "moderna citynomader", fast egentligen mer som "ett community" där du får vara med och bestämma hur rummen ska lukta. Nya Hobo hotell i City ska vara både "autentiskt" och "deltagande". Är du med?

  • Publicerad 11:45, 15 mar 2016

Mitt i Urban Escape-kvarteret som växer fram mellan Hamngatan, Regeringsgatan och Brunkebergstorg ska ett nytt hotell öppna i mars nästa år.

Det gå runder namnet Hobo, får 201 rum och en svit, plus två våningsplan med sociala ytor med restaurang, bar, utställningslokal och pop ups.

Mattias stengl, vd för Hobo, berättar om nya hotellsatsningen.

Vad står Hobo för?

– Historiskt betyder det luffare. Vår tolkning av det är mer en nyfiken citynomad.

Enligt Mattias Stengl kommer Hobos målgrupp att utgöras av just nyfikna citynomader som kräver en ”autentisk upplevelse och som hellre deltar i stan än enbart är åskådare”.

– Här är vi ett hotell som erbjuder det, säger han.

Upplever och deltar i staden snarare än att vara en åskådare. Hur gör man för att erbjuda det via ett hotell?

–  Vi har vänt på hur man bygger ett hotell. Vi tänker oss att det är mer som en community än bara ett hotell. Det åter fluffigt men det betyder att vi är tio partners i form av olika kreatörer som skapar hotellet inifrån och ut. Framöver har i event som går under namnet Hobo Beta där vi bjuder in stockholmare att vara med, säger Mattias Stengl.

Hur går det till?

– Nästa vecka har vi ett event där man får vara med och bestämma hur rummen ska lukta. Hobo beta kommer sen fortsätta tillsammans med stockholmarna för att vara med och bestämma hur hobo ska luka, kännas och höras. På Hobo.se får man koll på allt.

Hobo ska öppna mars 2017, ”hög kvalité till bra pris”, ”ha fokus på de sociala ytorna” samt vara grönt och fullt med växter för att skapa en ”naturnära upplevelse”, säger Mattias Stengl. Hotellet ska vända sig till stockholmare lika mycket som till internationella gäster.

Nyfikna citynomader, autentisk upplevelse, deltar i stan snarare än betraktar den, grönt, ett community, skapas inifrån och ut tillsammans med lokala kreatörer... Finns det någon risk med att lansera det här med för många coola saker på samma gång?

– Det finns alltid en risk. Detta är bra ord och precis det vi står för, fokus för oss kommer framöver vara att genomföra och visa vad vi är och inte själva prata så mycket om det. 

I september 2016 släpptes nästa trendordsbomb över Brunkebergs torg när Scandic gick ut med nyheten om sitt hotell Downtown Camper.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.