Vid ingången till Lövsta återvinningscentral står tillfälliga containrar för hushållssopor. Foto: Stella Papapanagiotou

Fortsatt stora problem med sophämtningen i Hässelby-Vällingby

Den egna tunnan svämmar över medan grannens blir tömd. Fortfarande fungerar sophämtningen dåligt på flera håll i Hässelby-Vällingby.

  • Publicerad 16:50, 13 sep 2017

– Två månader har gått utan att de har fått ordning på det hela – det är inte okej! Vi är några grannhus där någon har tömning var fjortonde dag och några varje vecka. Men vi har bara haft en enda tömning de senaste fyra veckorna, säger en Hässelbybo, som inte vill ha sitt namn i tidningen.

I stället har hen kört iväg soporna till Lövsta åstervinningscentral, där det står tillfälliga containrar för hushållssopor sedan strejken drog igång i somras.

Klagomålen fortsätter

Under september har reklamationerna fortsatt att komma in till Stockholm vatten och avfall från "område 1" där Hässelby-Vällingby ingår.

– Det verkar fungera helt slumpvis. De har tagit några tunnor på ett ställe, men missat andra, säger den boende vi pratar med.

Eleonor Björkman, pressansvarig på Stockholm vatten och avfall bekräftar att det finns problem på vissa håll.

– Vi har fortfarande problem på en del adresser. Entreprenören har mycket ny personal som ska läras upp samtidigt, då tar det tid, säger hon.

Hon fortsätter:

– Det kan hända att personal har varit och hämtat sopor på en adress men så har det funnits ytterligare ett soprum runt hörnet som de har missat för att de inte kände till det. Men vi uppmanar alla som inte har fått soporna hämtade att höra av sig till vår kundtjänst, det är så vi får veta var det inte fungerar.

Ny entreprenör

Från 1 oktober byts den gamla entreprenören Reno norden ut. Då blir det i stället företaget Suez som kommer att ha hand om sophämtningen i stadsdelen. De har hittills haft hand om matavfallet.

– Då kommer samma aktör att hämta både hushållssopor och matavfall, kunderna kommer alltså på sikt få allt hämtat samma dag och det blir färre transporter, säger Eleonor Björkman.

Klagomålen fortsätter

Stockholm Vatten och avfall delar in Stockholmsområdet i 11 entreprenörsområden. Spånga ingår i de nordvästra förorterna, tillsammans med Hässelby, Vällingby, Tensta, Rinkeby och Kista.

Från att strejken bröt ut den 5 juli till och med den 11 septermber har Stockholm vatten fått in 5 508 reklamationer i området, med en topp på 219 reklamationer/dag.

Bara mellan 1 och 11 september inkom 811 reklamationer i området.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Wanngård (S) hoppas att fler vågar berätta

Nyheter S-toppen om Mogert: "Det han gjort är helt oacceptabelt" Under torsdagseftermiddagen meddelades att borgarrådet Roger Mogert (S) avgår efter allvarliga anklagelser. Nu uppmanar finansborgarrådet Karin Wanngård (S) fler kvinnor att dela med sig av sina...torsdag 23/11 17:34

Polisens teori om Stureplansbranden

Nyheter Brandorsaken fortfarande inte definitivt fastställd Branden vid Stureplan orsakades av byggarbeten som pågick i fastigheten. Det är åtminstone vad polisen tror. Nu undersöker man om regelverken följts vid renoveringarna.torsdag 23/11 17:06