Grönt ljus – men bara för bilarna

Kommunens mest olycksdrabbade korsning har den kallats. Nu har bygget av Svanhagens nya rondell äntligen fått grönt ljus. Men ett övergångsställe med trafiksignaler ingår inte i planerna.

  • Publicerad 16:00, 24 nov 2017

Vi har inte planerat något övergångsställe med signaler.

Vid Svanhagen möts bilister, cyklister och bussar i ett virrvarr av utfarter. Med Skå skola högre upp i backen och fotbollsplaner och Allhallen en bit bort är det också många barn som ska navigera i trafiken. En av dem är nioårige Anton Bergqvist som bor längs Bergavägen. Han måste gå över Färentunavägen för att kunna ta bussen till skolan.

– Vägen utan övergångsställe tycker jag är jobbig. Jag har gått där själv typ tre gånger, men man ska helst gå med en vuxen. Jag tror det är lättare för bilarna att se en när en vuxen är med, eftersom de är lite större, säger han.

Väntat över sju år

När Anton Bergqvist ska ta bussen till och från skolan brukar någon av hans föräldrar möta honom vid Svanhagen.

– Jag skulle vilja åka hem ungefär vid halv tre. Men jag måste vänta på fritids till klockan fyra för att mamma och pappa ska kunna möta mig här. Det är ganska jobbigt, säger han.

Hans mamma Maria Bergqvist berättar att det redan när familjen flyttade till Skå för sju år sedan fanns en plan för en cirkulationsplats med ett övergångsställe.

– Det utlovade övergångsstället var avgörande för oss när vi köpte huset. Jag ville att barnen kunde ta sig tryggt till bussen och Allhallen, och inte bli inlåsta och inte kunna ta sig härifrån. Men trafiken går hela tiden före. Det är ett märkligt perspektiv, tycker jag, att alltid prioritera trafiken före barnen, säger hon.

Nu har Trafikverket fastställt vägplanen för ombyggnaden och den tros vinna laga kraft i slutet på november. Om allt går som planerat ska bygget kunna börja efter sommaren 2018. Men några trafikljus över Färentunavägen finns inte planerade.

– Vi har inte planerat något övergångsställe med signaler, säger Mikael Freiman, projektledare på Trafikverket.

Han menar att det är svårt att utforma ett övergångsställe vid Bergavägen eftersom den ligger så nära korsningen till Stenhamra. Men ännu är ingenting fastställt.

– Vi ska studera det mer i detalj när vi får fram bygghandlingar. Men jag tvivlar på att man kommer sätta upp signaler, säger han.

Orolig för hög hastighet

Även utan signaler så tror Mikael Freiman att den nya cirkulationsplatsen kommer göra trafiken säkrare.

– Kör man Färentunavägen i dag kan man ju i princip blåsa på så fort man vill. Cirkulationsplatsen kommer ge en naturlig fartdämpning, säger han.

Men Maria Bergqvist är inte lika säker.

– Jag är rädd för att bilisterna sedan kommer gasa ut ur rondellen, upp på 70-sträckan mot Skå kyrka. Och precis där ska vi gå över, säger hon.

Mer om byggprojektet:

En konsult ska ta fram bygghandlingar under våren.

Bygget beräknas ta mellan sex och tolv månader.

Två körfält kommer vara öppna under hela byggtiden.

Mellan 750-800 resenärer rör sig runt bytespunkten vid Svanhagen varje dag, enligt Trafikverkets undersökning.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.

Snart är laddstolparna på plats

Nyheter Snart kan kommunens elbilister ladda sina batterier i Tappström. Redan innan jul hoppas Fortum ha två laddstolpar på plats.fredag 15/12 14:23

KRÖNIKA: Livet på landet är spännande – särskilt på vintern

Nyheter Tung blöt snö och ishala vägar. Bussar i diket och skjutna vildsvin längs vägarna. Vissa dagar känns en morgonresa längs Färingsövägen som en scen ur en apokalyptisk film. Det är spännande på landet....fredag 15/12 13:54

Senaste numret

Gilla oss på Facebook

Följ oss på Twitter