Gustav Sundh har vunnit priset "Årets lärare 2016". Foto: Privat

Han förbättrade skolgården – blir årets lärare

Sjöstadsskolans fritidspedagog Gustav Sundh utvecklade skolgården och förbättrade elevernas raster. Nu har han utsetts till ”Årets lärare 2016”.

  • Publicerad 15:02, 14 sep 2016

Grattis. Hur känns det?

– Väldigt bra och hedrande.

Vad har du gjort?

– Jag har fått fria händer att utveckla rastmiljön. Idag jobbar jag med att aktivt främja lärandesituationer på skolgården. Till exempel har vi nu ett utlåningssystem som används av cirka 600 barn. De får ett lånekort och kan därefter låna leksaker. Nu tar alla ansvar för grejerna och de slits ut istället för att försvinna. Från första klass turas barnen om efter ett schema att vara med och jobba i utlåningsboden vilket i sig är oerhört populärt.

Hur märks det här i praktiken?

– Skolgården präglas numera av delaktighet, ansvar och glädje. Alla hjälps åt att ta hand om vår utlåningsbod och vårt material. En annan grej jag jobbar hårt med är att ändra attityden på skolgårdens multiarena (fotbollsplanen). För några år sen var det som flugornas herre där. Sedan tre år tillbaka har jag under lunchrasten arrangerat alternativa aktiviteter på ena halvan.

Har det gett någon effekt?

– Ja, killar och tjejer som tidigare inte var bekväma att röra sig i det området kan vara där nu. Bland annat tack vare en tydlig vuxen närvaro.

Slutligen, vad är det som låter i bakgrunden?

– Jag håller i en sandslottstävling med 93 barn. Det här är ett bra sätt att stimulera kreativiteten och samarbetsförmågan. Och eleverna tycker det är roligt också!

Gustav Sundh var en av totalt fyra lärare som vann utmärkelsen "årets lärare".

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.