Häng med in på Spårvägsmuseet innan det stänger

Snart stänger Spårvägsmuseet på Södermalm, för att återuppstå i ny skepnad på Norra Djurgården om två år. Vi tar farväl av barnens favoritmuseum genom en tidsresa bland hästbussar, populära filmkulisser och skandallös reklam.

FAVORIT. Museet är som allra populärast bland barn: "Jag tror de främst lockas av att de får prova på själva, gå in i vagnarna och testa hur det är. På de flesta andra museer betraktar man ju saker på avstånd" säger Jenny Stenbeck. Foto: Erik Simander

KOLLEKTIVT. Jenny Stenbeck, utställningsproducent på Spårvägsmuseet, ser ett stort värde i att bevara element från vår forna kollektivtrafik: "Det är en del av vår gemensamma historia och vårt kollektiva minne som stockholmare. Alla har en relation till den och en åsikt om den. Den säger mycket om vilka vi varit och hur vi förändrats, och i viss mån även var vi är på väg". Foto: Erik Simander

POPPIS. Vad har Oskar Linnros, blodtörstande vampyrer och gentlemän gemensamt? Jo – den här tunnelbanevagnen från 1964, som finns bevarad på Spårvägsmuseet. Den har tjänat som kuliss till filminspelningarna för "Låt den rätte komma in" och Klas Östergrens "Gentlemen", såväl som till omslaget på Oskar Linnros senaste skiva. Foto: Erik Simander

HÄSTBUSS. År 1830 gjorde så kallade hästbussarna entré i Stockholm, med påkostade sittvagnar för 4-8 personer som kopplades på draghästar. Att åka hästbuss var dock inget för gemene man, kostnaden på 10 öre per resa gjorde att endast de mest välbeställda kunde unna sig en åktur. När spårvägtrafiken kom igång 1877 konkurrerades hästbussarna ut successivt, för att vara helt borta 20 år senare. Foto: Erik Simander

REKLAM. Det är inte bara färdmedlens finess som förändrats över tid, även reklamskyltarna bär på tydliga tidsmarkörer. På Spårvägsmuseet finns ett exemplar av all reklam som någonsin figurerat i kollektivtrafiken, eftersom affischerna alltid måste godkännas av trafikförvaltningen. – Vi har många dråpliga exempel i arkivet, bilder med texter som "Ha det mysigt, ta en cigg" som propagerat för något tobaksmärke. Eller "Dags att banta, tjockis!" med reklam för dietpiller. Det säger mycket om hur vår kultur och synsätt har förändrats, säger Jenny Stenbeck, utställningsproducent. Foto: Erik Simander

BUSSIGT. Flera gamla bussar som tagits ur bruk har istället fått nya funktioner – i form av bostäder. Den här gamla bussen från 1920 skulle skrotas två år senare, men förvandlades istället till sommarstuga i Stockholms skärgård.1991 flögs den från Åkersberga till Spårvägsmuseet med en marinhelikopter. Foto: Erik Simander

Spårvägsmuseet

Har funnits i de 5000 kvadratmeter stora lokalerna på Tegelviksgatan 22 i Danvikstull sedan 1990.

Har cirka 120 000 besökare om året, främst skolklasser och barnfamiljer.

Har ungefär 70 olika ekipage totalt.

Klappar igen för gott på Södermalm 10 september. Här ska istället bli sju nya bostadskvarter med totalt 1 160 bostäder, två förskolor och en park.

Firar avslutningen på Södermalm med en festlig finalvecka 2-10 september. Här erbjuds flera evenemang, modellbyggarverkstad, föreläsningar och chansen att åka veteranbuss genom stan.

Museet återuppstår igen i nya lokaler i Norra Djurgårdsstaden under hösten 2019. Medan de nya lokalerna byggs kommer tågen magasineras. Under tiden kommer museets fordon delta i olika pop up-event i staden.

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.