Klickraket. Den här sju-rummaren på Strandvägen på Östermalm klickades 215 365 gånger innan den såldes. Prislappen var 45 miljoner kronor. Foto: Eklund Stockholm New York, Denise Edlind

Här är Hemnets mest klickade i Stockholm – någonsin

Paradvåningar på Östermalm – och ett litet hus i Älvsjö. Det är vad vi helst tittat på när vi bostadsknarkat på nätet de senaste åren. Här är listan på Hemnets genom tiderna mest klickade bostäder i Stockholm.

  • Publicerad 11:26, 18 maj 2016

Att sondera bostadsterrängen tycks ha blivit en allt vanligare hobby bland Stockholmarna de senaste åren.

Oavsett om det handlar om att köpa eller bara att drömma sig bort bland hårdstajlade hus och lägenheter lockar de svenska bostadssajterna till miljontals besök varje månad.

Men vad är det vi tittar på egentligen?

Vi bad bostadssajten Hemnet, som funnits sedan 1998, att lista de tio mest klickade objekten i Stockholms stad någonsin.

Och resultatet är tydligt: Exklusiva våningar på Östermalm är de bostäder som genererat störts intresse bland besökarna genom åren.

– Det de ofta har gemensamt är att det är objekt i en högre prisklass och de tar ofta per definition lite längre tid att sälja, säger Staffan Tell, pressansvarig på Hemnet.

Vissa blir raketer

Men det är inte bara tiden på sajten som avgör. Vissa objekt sticker iväg snabbt som raketer ändå.

Det mest klickade objektet i Hemnets historia är det så kallade “Paprikahuset” i Saltsjöbaden i Nacka kommun som pimpades med gröna paprikor inför fotograferingen.

Men även om udda marknadsföringsknep kan ge tillfälliga effekter är det i grund och botten saker som stajling, skick och ålder på bostaden som påverkar hur mycket det klickas.

– Ofta är det lite spektakulära objekt det handlar om. Många gillar att drömma sig bort. Men i bland kan det också handla om bostäder som lämnats orörda i 50-100 år. Det tycker många är fascinerande, säger Staffan Tell.

Sätter trender

Samtidigt har mäklarnas och säljarnas förmåga att stajla bostäderna fått en allt större betydelse när det gäller att nå ut. Något som gjort att att allt fler – även stil och modebloggar inräknade – tittar på bostadsannonser för att följa med i heminredningstrenderna.

Och enligt Enligt Staffan Tell är det något som sannolikt kommer att fortsätta framöver.

– Mäklarna inte bara följer trenderna, i dag sätter de trenderna. Det har gjort att bostadsannonserna har blivit som ett komplement till traditionella bostadsmedier, säger han.

– Men vad som avgör om det blir ett klickmonster handlar också om vad stil- och modebloggare tycker, om det ligger i ett attraktivt område, homestajling och om det kan väcka folks drömmande, säger Staffan Tell.

Foto: Eklund Stockholm New York, Denise Edlind

Klicksuccé. Den här sju-rummaren på Strandvägen på Östermalm klickades 215 365 gånger innan den såldes. Prislappen var 45 miljoner kronor. 

Foto: Andreas Jennische

Klickmonster. Här på Baldersgatan på Östermalm ligger Hemnets mest klickade bostad någonsin i Stockholms stad. Utgångspris var drygt 32 miljoner kronor.

Hemnets tio mest klickade objekt i Stockholm sedan 1998

Baldersgatan, Östermalm

Rum: 9

Pris: 32500000

Klick: 446053

Strandvägen, Östermalm

Rum: 7

Pris: 45000000

Klick: 215365

Narvavägen, Östermalm

Rum: 9

Pris: 58000000

Klick: 200320

Hantverkargatan, Kungsholmen

Rum: 1

Pris: 2495000

Klick: 153647

Älvsjö

Rum: 4

Pris: 2695000

Klick: 133744

Grönviksvägen, Bromma

Rum: 10

Pris: 24900000

114879

Folkungagatan, Södermalm

Rum: 6

Pris: 17500000

Klick: 99854

Alströmergatan, Kunsgholmen

Rum: 4

Pris: 7500000

Klick: 95973

Strandvägen, Östermalm

Rum: 7

Pris: 25000000

Klick: 92968

Strandvägen, Östermalm

Rum: 4

Pris: 11750000

Klick: 92046

Källa: Hemnet

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.