Flera av t-banestationerna där det förstörs mest ligger på Södermalm. Foto: Håkan Kjellgren

Här är t-banestationerna som sabbas mest

Klotter och annan skadegörelse breder ut sig över hela Stockholms tunnelbanenät. Färsk statistik från SL visar vilka stationer som är hårdast drabbade.

  • Publicerad 06:50, 3 jan 2018

22 379 polisanmälningar gjordes fram till mitten av december 2017, enligt SL. Av dessa står klotter och övrig skadegörelse – exempelvis klistermärken, olaga affischering och krossade rutor – för ungefär samma andel av anmälningarna.

Sammantaget är Slussen, T-centralen, Skanstull, Medborgarplatsen och Fridhemsplan de fem mest sabbade tunnelbanestationerna. Slussen toppar listan med 997 anmälningar hittills i år – 417 klotteranmälningar och 580 fall av övrig skadegörelse.

– Det mesta av denna skadegörelse, skulle jag säga, består av olaga affischering, säger Emma Stenholm, trygghetschef på MTR, som driver Stockholms tunnelbana och pendeltåg.

– Men knutpunkter som Slussen är också alltid intressanta för klottrarna. De vill ha många ögon på sina målningar, det ger högre status i klottervärlden. Något som utmärker Skanstull är att det, likt Slussen, är mycket olaga affischering, säger hon.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Södermalmsstationerna Skanstull, Slussen och även Medborgarplatsen hör till de mest utsatta tunnelbanestationerna, både vad gäller förstörd yta och antal anmälningar. Under hösten har Södermalms stadsmiljöenhet anlitat en extern konsult för att utvärdera förekomsten av klotter i anslutning till de lagliga grafittiväggar som satts upp – och göra en jämförelse över hur det sett ut före och efter de fanns på plats. Ärendet ska redovisas för stadsdelsnämnden den 1 februari.

Kring de stationer som är mest drabbade kan MTR göra särskilda insatser, till exempel ihop med polisen och SL. Det kan röra sig om snabbare sanering och rapportering eller extra väktare.

– Men det stora problemet är att folk beträder spår och går i tunnlar för att klottra. Det leder till stora problem med långa stopp i trafiken. SL:s serviceväktare kontrollerar bland annat att stängslen inte är uppklippta och jobbar med kameraövervakning för att se om folk går ner på spåren, säger Emma Stenholm.

LADDA NER VÅR APP Iphone eller Android

Här sker mest skadegörelse

Tunnelbanestationerna med flest anmälningarfram till mitten av decmber 2017:

Slussen 997

T-centralen 914

Skanstull 885

Medborgarplatsen 821

Fridhemsplan 810

Totalt för hela tunnelbanenätet: 22 379 anmälningar.

Förra året kostade klottersaneringen 42,8 miljoner kronor för tunnelbanenätet, enligt trafikförvaltningen. Det är bara kostnaden för själva saneringen, inte personalkostnaderna. Kostnaderna för 2017 sammanställs av SL till våren.

Källa: SL

Om kommentarer på denna sajt

Hej! Vad tycker du om det du just läst? Bidra gärna med tankar och synpunkter men tänk på att det bästa sättet att hitta läsare är att hålla sig kort och koncis, med en god ton. Glöm inte att dela alla artiklar du kommenterat – för ännu mer debatt! Här kan du läsa mer om vilka regler som gäller i våra kommentarsfält.

Comments powered by Disqus.